Potrzebą wieku dojrzewania jest poczucie przynależności do grupy rówieśniczej oraz identyfikacja z nią. Wspólne palenie papierosów, stanowi o statusie ucznia, jego akceptacji społecznej i sympatii otoczenia. Wpływ środowiska na negatywne zachowanie ucznia i jego niedostosowanie społeczne można jednak ograniczyć
Ograniczenie wpływu środowiska na angatywne zachowanie ucznia jest możliwe na przykład podczas profesjonalnie prowadzonej terapii antynikotynowej. W poradni leczenia uzależnień duży nacisk stawia się na udzielenie nastolatkowi wsparcia w sferze emocjonalnej, psychicznej oraz społecznej. Często w ofercie zajęć pojawiają się również zajęcia socjoterapeutyczne uczące asertywności oraz dające zastępczą grupę rówieśniczą.
Istotnym elementem zapobiegania ryzykownym zachowaniom ucznia, jest
umożliwienie dziecku przebywania w pozytywnej grupie rówieśniczej oraz
ograniczenie wpływu środowiska na negatywne zachowanie ucznia.
Aby to zrealizować rodzice powinni:
-
poznać środowisko rówieśnicze swojego dziecka np. chętnie gościć kolegów i koleżanki syna/córki w swoim domu, być otwartym, komunikatywnym i czujnym;
-
zadbać, by dziecko miało konstruktywne zainteresowania, które może dzielić z innymi rówieśnikami a jednocześnie wykluczające przyjmowanie środków psychoaktywnych, na przykład sport lub harcerstwo;
-
poznać możliwości, jakie daje lokalne zaplecze kulturalne i sportowe − można przeanalizować propozycje oferowane przez szkołę i wspólnie z dzieckiem zastanowić się, które z nich mogą je zainteresować;
-
pamiętać o tym, że są przykładem dla swego dziecka, zarażali je swoimi pasjami, pokazywali pożądane zachowania poprzez własny przykład zdrowego stylu życia.
Jagna Niepokólczycka-Gac, pedagog, socjoterapeutka
Zobacz także: