W obu dokumentach mogą znaleźć się wskazania do organizacji takich zajęć dla ucznia, szkoła zaś jest zobowiązana do realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu oraz wskazań do pracy z uczniem zawartych w opinii wydanej przez poradnię.
Organizacja zajęć dydaktyczno-wyrównawczych dla ucznia z ADHD
Organizacja zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej np. zajęć dydaktyczno-wyrównawczych dla ucznia z ADHD i zaburzeniami emocjonalnymi, jest możliwa zarówno na podstawie opinii, jak i orzeczenia o potrzebie nauczania indywidualnego.
Uczniowie z ADHD, często niezależnie od posiadanego rozpoznania i wydanego dokumentu, zazwyczaj zwracają uwagę nauczycieli w toku bieżących obserwacji, w związku z wieloma ujemnymi skutkami dla ich funkcjonowania i osiągnięć szkolnych uwarunkowanymi tym zaburzeniem. Szkoła nie powinna więc zwlekać z organizacją odpowiednich zajęć dla ucznia i oczekiwać na dokument z poradni – każdy nauczyciel jest zobowiązany do określonego działania na podstawie rozpoznania trudności ucznia. W przypadku stwierdzenia, że uczeń ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną – nauczyciel lub specjalista niezwłocznie udzielają uczniowi tej pomocy w trakcie bieżącej pracy z uczniem i informują o tym wychowawcę klasy, którego zadaniem jest planowanie i koordynowanie pomocy udzielanej uczniowi.
Po uzyskaniu informacji od nauczyciela określonych zajęć, że uczeń ma np. trudności w nauce (w szczególności w spełnianiu wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla danego etapu edukacyjnego) wychowawca powinien ustalić wsparcie dla ucznia w formie zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, wskazać okres udzielania pomocy w tej formie oraz określić wymiar godzin, w którym będą realizowane zajęcia. Analogiczne działania powinien podjąć po dostarczeniu przez rodziców opinii lub orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania, jeżeli w tych dokumentach zalecono taka formę wsparcia dla ucznia.
- § 19 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2013 r. poz. 532),
- rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 28 sierpnia 2014 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz.U. z 2014 r. poz. 1157).
Zobacz także:
