Pisemny egzamin poprawkowy – dyrektor szkoły zapewnia samodzielność pracy

Data: 20-08-2013 r.

Za organizację egzaminów poprawkowych dla uczniów, którzy w czerwcu nie otrzymali promocji do kolejnej klasy odpowiada dyrektor szkoły. Obowiązki dyrektora szkoły przewidują m.in. zapewnienie takich warunków, w których zdający będą pracowali w pełni samodzielnie bez możliwości porozumiewania się.

Możliwość przystępowania przez wielu uczniów do egzaminu poprawkowego w tym samym czasie i miejscu dotyczy jego części pisemnej. Takie rozwiązanie z pewnością stanowi ułatwienie organizacyjne dla dyrektora szkoły i dla nauczycieli zasiadających w komisji. Dyrektor szkoły musi jednak pamiętać o stworzeniu warunków gwarantujących samodzielność pracy uczniów. Obowiązki dyrektora szkoły przewidują, że zorganizowany przez niego egzamin poprawkowy przebiegnie bez zakłóceń.

Dyrektor szkoły odpowiedzialny za warunki przeprowadzenia egzaminu

Obowiązki dyrektora szkoły przewidują konieczność ustalenia terminów, w jakich odbędą się egzaminy poprawkowe, poinformowania o nich uczniów i nauczycieli oraz zapoznania ich z ogólnymi warunkami przebiegu egzaminu (§ 21 ust. 4 rozporządzenia w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych).

 

Obowiązki dyrektora szkoły przewidują konieczność zapewnienia takich warunków pracy, aby uniemożliwić porozumiewanie się uczniów. W związku z tym należy:

  • zapewnić odpowiednio duże odległości między ławkami,
  • udzielić wskazówek dla nauczycieli zasiadających w komisji egzaminacyjnej, którzy w czasie trwania egzaminu nie mogą opuszczać sali oraz wykonywać jakichkolwiek czynności utrudniających pilnowanie uczniów.

    Szczegółowe zasady przeprowadzania pisemnej części egzaminu poprawkowego powinny być określone w wewnątrzszkolnym systemie oceniania lub statucie szkoły. Zwykle jednak dyrektor szkoły wyraża zgodę, aby wielu uczniów przystąpiło do tej części egzaminu w tym samym miejscu i czasie.

    Dotyczy to zarówno sytuacji, w której kilku uczniów rozwiązuje ten sam test, jak i kiedy wszyscy rozwiązują inne zadania (np. poprawiają różne przedmioty). W obu przypadkach należy zwracać uwagę na samodzielność uczniów – ich porozumiewanie się jest niedopuszczalne niezależnie od materiału nad którym pracują.

    Zaloguj się, aby dodać komentarz

    Nie masz konta? Zarejestruj się »

    Zobacz także

    Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

    pobierz

    Jak oduczyć dziecko przeklinania

    pobierz

    Nowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów

    pobierz

    Reforma oświaty

    pobierz

    Polecane artykuły

    Array ( [docId] => 30057 )
    Array ( [docId] => 30057 )