Podpisano nowe rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego

Autor: Wysocka Marta
Data: 21-06-2016 r.

Minister Edukacji Narodowej podpisała w piątek 17 czerwca 2016 r. dwa rozporządzenia dotyczące podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego. Znowelizowanie podstawy programowej wychowania przedszkolnego było konieczne ze względu na objęcie dzieci sześcioletnich obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym.

Od 1 września 2016 r. dzieci sześcioletnie odbywające roczne przygotowanie przedszkolne będą nabywały umiejętności z zakresu czytania oraz przygotowywały się do nabywania umiejętności i pisania i umiejętności matematycznych. Wiadomości i umiejętności zdobywane przez dzieci w trakcie edukacji przedszkolnej stanowią bazę nauki w szkole podstawowej, dlatego konieczne było włączenie do podstawy programowej wychowania przedszkolnego katalogu wymagań dotyczących czytania oraz liczenia.

Nauka czytania i liczenia – bez nauki pisania

 

Tworzenie warunków do doświadczeń językowych i komunikacyjnych w zakresie reprezentatywnej i komunikatywnej funkcji języka (ze szczególnym uwzględnieniem nabywania umiejętności czytania) ma sprawić, że dziecko kończące wychowanie przedszkolne:

1)    potrafi określić kierunki oraz miejsca na kartce papieru, rozumie polecenia typu: narysuj  kółko w lewym górnym rogu kartki, narysuj szlaczek, zaczynając od lewej strony kartki;

2)    potrafi uważnie  postrzegać (organizuje pole spostrzeżeniowe), aby rozpoznać i  zapamiętać to, co jest przedstawione na obrazkach;

3)    dysponuje sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo-ruchową potrzebną do rysowania, wycinania i nauki pisania lub innymi zdolnościami i sprawnościami niezbędnymi do skutecznego komunikowania się z innymi

4)    słucha lub odbiera w innej dostępnej dla siebie formie komunikacji treść  np. opowiadań, baśni i rozmawia o nich lub komunikuje się w inny, zrozumiały sposób, m.in. z  wykorzystaniem  języka migowego lub innych  alternatywnych metod komunikacji; interesuje się książkami;

5)    rozumie sens informacji podanych w formie uproszczonych rysunków oraz często stosowanych oznaczeń i symboli, np. w przedszkolu, na ulicy, na dworcu;

6)    układa krótkie zdania, dzieli zdania na wyrazy, dzieli wyrazy na sylaby; wyodrębnia głoski w słowach o prostej budowie fonetycznej;

7)    zna drukowane małe i wielkie litery (z wyłączeniem dwuznaków, zmiękczeń i liter oznaczających w języku polskim samogłoski nosowe);

8)    interesuje się czytaniem; układa proste wyrazy z liter i potrafi je przeczytać;

9)    interesuje się pisaniem; kreśli znaki literopodobne i podejmuje próby pisania;

10) rozumie znaczenie umiejętności czytania i pisania

Rozporządzenie wskazuje, aby w przedszkolu starsze dzieci rozpoczęły naukę czytania i przygotowywały się do nauki pisania. Przyjęto bowiem, że  nauka pisania jako umiejętność znacznie trudniejsza dla dziecka powinna być domeną edukacji szkolnej.

W toku działań ukierunkowanych na osiąganie celów wychowania przedszkolnego wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną ma doprowadzić do stanu, w którym dziecko kończące wychowanie przedszkolne:

1)    liczy obiekty i odróżnia błędne liczenie od poprawnego;

2)    dodaje i odejmuje w zakresie 10, pomagając sobie liczeniem na palcach lub na innych  zbiorach zastępczych;

3)    porównuje szacunkowo  liczebności zbiorów;  rozróżnia zbiory równoliczne  i nierównoliczne;

4)    zna  cyfry  od 0 do 9 i tworzy z nich liczby od 0 do 10 i  więcej;

5)    rozróżnia stronę lewą i prawą, określa kierunki i ustala położenie obiektów w stosunku  do własnej osoby, a także w odniesieniu do innych obiektów;

6)    wie, na czym polega pomiar długości i zna proste sposoby mierzenia: krokami, stopa za  stopą;

7)    zna stałe następstwo dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy w roku;

8)    rozróżnia przedmioty, obiekty, kolory, podstawowe figury geometryczne i porównuje ich wielkości.

Dostosowanie wymagań do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami

Nowelizacja podstawy programowej wychowania przedszkolnego dotyczy także zmian polegających na dostosowaniu wymagań w zakresie poszczególnych wiadomości i umiejętności do możliwości psychofizycznych i komunikacyjnych oraz tempa rozwoju psychofizycznego dzieci z niepełnosprawnościami, w tym dzieci z ograniczeniami wynikającymi z niepełnosprawności. W szczególności wskazano, że przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym nie dotyczy dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawności sprzężone, z których jedną z niepełnosprawności jest upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym lub znacznym.

Ponadto w obszarze Wspomaganie rozwoju mowy oraz innych umiejętności komunikacyjnych dzieci dodano zapis dotyczący możliwości wykorzystania języka migowego lub innych alternatywnych metod komunikacji. Zaproponowana zmiana jest odpowiedzią na potrzeby dzieci z różnymi rodzajami niepełnosprawności, które nie komunikują się werbalnie lub mają problemy z artykułowaniem wypowiedzi wynikającym z ich niepełnosprawności.

W konsekwencji wprowadzonych zmian zmodyfikowano również Zalecane warunki i sposób realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego odnoszące się  do proporcji zagospodarowania czasu przebywania dziecka w przedszkolu (w rozliczeniu tygodniowym) przeznaczonego na różnego typu zajęcia dydaktyczne realizowane według wybranego programu wychowania przedszkolnego.

Opracowanie: Marta Wysocka, specjalistka prawa oświatowego

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Jak oduczyć dziecko przeklinania

pobierz

Nowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów

pobierz

Reforma oświaty

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 39134 )
Array ( [docId] => 39134 )