Spodziewamy się, że oceny będą motywowały uczniów do pracy - pozytywne do kontynuowania wysiłków, negatywne do intensyfikacji lub zmiany zachowania. Niestety, doświadczenia wielu pedagogów przeczą tym oczekiwaniom. Nie brakuje przecież uczniów, którzy mają bardzo dużo słabych ocen, a mimo to nie podejmują oczekiwanych starań. Można się więc domyślić, że motywowanie zachowań ludzi to zadanie dużo bardziej złożone. System kar i nagród wprawdzie działają, ale nie zawsze tak, jakbyśmy sobie tego życzyli.
Motywująca moc kar i nagród nie jest równa. W kształtowaniu prawidłowych zachowań lepsze efekty dają nagrody niż kary. O ile nagroda często skłania do ponawiania pożądanych zachowań, o tyle kara wcale nie musi zniechęcać do niepożądanych, ale może demotywować (kiedy uczeń spodziewa się kolejnej porażki) lub motywować do tego, by w przyszłości lepiej się z niewłaściwym zachowaniem ukrywać (np. z paleniem papierosów czy ściąganiem).