Pojawienie się w klasie ucznia z innego kręgu kulturowego stanowi dla nauczycieli wyzwanie. Muszą oni przygotować klasę na to, że nowy kolega lub koleżanka nie zna wszystkich polskich zwyczajów, a także często będzie odwoływać się do znanych sobie norm.
Wzajemne poznanie się pozwoli na uniknięcie nieporozumień oraz nierzadkich aktów nietolerancji. Stworzenie warunków do adaptacji oraz atmosfery bezpieczeństwa jest zadaniem dla nauczycieli, którzy dla swoich uczniów zwykle stanowią wzorzec.
Ustalenie zasad obowiązujących w szkole – obowiązki dyrektora szkoły
Dyrektor szkoły jest pierwszą osobą posiadającą informację o tym, że do szkoły będzie uczęszczał uczeń pochodzący z odmiennego kręgu kulturowego. Wiedzą tą musi podzielić się z nauczycielami, aby zdążyli oni przygotować się do pracy z uczniem, a także przygotować klasę na jego pojawienie się na lekcjach. Zarówno nauczyciele jak i uczniowie muszą mieć świadomość, że wszelkie akty nietolerancji będą surowo karane. Warto przypomnieć, jakie zapisy zawierają podstawowe dokumenty w szkole – statut szkoły oraz uszczegóławiające go regulaminy muszą wskazywać konsekwencje za akty przemocy (fizycznej, słownej, psychicznej) czy zachowania niekoleżeńskie. Dyrektor szkoły winien uczulić nauczycieli, by przypomnieli o tych zasadach wszystkim uczniom. Dla nauczycieli takim dokumentem jest Karta Nauczyciela, przewidująca kary dyscyplinarne za uchybienie godności zawodu (art. 75 ust. 1 Karta Nauczyciela).