Wielokulturowość w klasie – wskazówki dla nauczycieli

Data: 31-12-2013 r.

Przyjęcie do szkoły ucznia innej narodowości jest wyzwaniem dla nauczycieli i dyrektora szkoły. Kadra pedagogiczna musi zadbać, by uczeń czuł się dobrze, a obowiązki dyrektora szkoły zakładają zapewnienie mu poczucia bezpieczeństwa i poszanowania godności osobistej.

Pojawienie się w klasie ucznia z innego kręgu kulturowego stanowi dla nauczycieli wyzwanie. Muszą oni przygotować klasę na to, że nowy kolega lub koleżanka nie zna wszystkich polskich zwyczajów, a także często będzie odwoływać się do znanych sobie norm.

Wzajemne poznanie się pozwoli na uniknięcie nieporozumień oraz nierzadkich aktów nietolerancji. Stworzenie warunków do adaptacji oraz atmosfery bezpieczeństwa jest zadaniem dla nauczycieli, którzy dla swoich uczniów zwykle stanowią wzorzec.

Ustalenie zasad obowiązujących w szkole – obowiązki dyrektora szkoły

Dyrektor szkoły jest pierwszą osobą posiadającą informację o tym, że do szkoły będzie uczęszczał uczeń pochodzący z odmiennego kręgu kulturowego. Wiedzą tą musi podzielić się z nauczycielami, aby zdążyli oni przygotować się do pracy z uczniem, a także przygotować klasę na jego pojawienie się na lekcjach. Zarówno nauczyciele jak i uczniowie muszą mieć świadomość, że wszelkie akty nietolerancji będą surowo karane. Warto przypomnieć, jakie zapisy zawierają podstawowe dokumenty w szkole – statut szkoły oraz uszczegóławiające go regulaminy muszą wskazywać konsekwencje za akty przemocy (fizycznej, słownej, psychicznej) czy zachowania niekoleżeńskie. Dyrektor szkoły winien uczulić nauczycieli, by przypomnieli o tych zasadach wszystkim uczniom. Dla nauczycieli takim dokumentem jest Karta Nauczyciela, przewidująca kary dyscyplinarne za uchybienie godności zawodu (art. 75 ust. 1 Karta Nauczyciela).

Praca w czasie lekcji – wskazówki dla nauczycieli

Prowadząc lekcję w klasie wielokulturowej należy szczególną wagę przywiązywać do równego traktowania wszystkich uczniów. Nie należy pozwalać sobie na wartościowanie którejkolwiek z perspektyw kulturowych, ale umożliwiać uczniom poznawanie różnych tradycji i zwyczajów. W tym celu warto korzystać z materiałów dydaktycznych stworzonych dla nauczycieli pracujących z klasami wielokulturowymi. Oprócz tego, za zgodą dyrektora szkoły, warto zapraszać do szkoły przedstawicieli odmiennych kultur i organizować „dni wielokulturowe” w ramach których uczniowie sami przygotują prezentacje na temat różnych tradycji.

Wielokulturowość w klasie przygotowaniem do funkcjonowania w społeczeństwie

Przyjęcie do szkoły ucznia reprezentującego inną kulturę powinno być nauczycieli okazją do wprowadzania uczniów w problematykę wielokulturowości. Ważne, by nie skupiać się wyłącznie na narodowości czy zwyczajach nowego ucznia, ale poszerzyć krąg zainteresowań. Dzięki temu dzieci i młodzież zostaną wyposażeni w kompetencje ułatwiające funkcjonowanie we współczesnym świecie.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Jak oduczyć dziecko przeklinania

pobierz

Nowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów

pobierz

Reforma oświaty

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 33386 )
Array ( [docId] => 33386 )