Analiza wychowawcza jest niezbędna do planowania pracy w nowym roku

Autor: Jagna Niepokólczycka-Gac
Data: 11-06-2014 r.

Podstawą sprawowanego przez dyrektora szkoły nadzoru jest plan nadzoru pedagogicznego przygotowywany do 15 września. Podstawą jego sporządzenia są: wnioski ze sprawowanego nadzoru w roku poprzednim oraz kierunki realizacji polityki oświatowej państwa na bieżący rok szkolny.

Analiza wychowawcza powinna stać się postawą planu nadzoru pedagogicznego w obszarze wspomagania. Dyrektor szkoły planując nadzór pedagogiczny powinien uwzględnić w nim wszystkie czynności dotyczące:

 
  • kształtowania pozytywnego klimatu w szkole;

  • wychowania;

  • profilaktyki.

Projektowane w planie nadzoru pedagogicznego szkolenia, powinny wynikać z analizy:

  • zgłaszanych potrzeb społeczności szkolnej;

  • wniosków z nadzoru pedagogicznego, prowadzonej obserwacji, ewaluacji wewnętrznej oraz kontroli;

  • wniosków pokontrolnych oraz analizy raportu ewaluacji zewnętrznej;

  • kierunków polityki oświaty ogłaszanych przez MEN, na planowany rok szkolny.

Planując szkolenia na nowy rok szkolny należy dokładnie prześledzić wnioski z prowadzonych obserwacji:

  • działań opiekuńczych, prowadzonych podczas wycieczek, zajęć w świetlicy, przygotowań oraz realizacji imprez szkolnych jak,

  • analizy wychowawczej,
  • działań dydaktycznych,

  • relacji nauczycieli oraz specjalistów zatrudnionych w szkole z rodzicami. Służą temu głównie obserwacje prowadzone podczas zebrań jak i spotkań indywidualnych.

Informacje przydatne do planowanych działań na rok następny mogą przynieść wnioski z ewaluacji wewnętrznej. Planowane działania w tym zakresie zawsze powinny obejmować niezależnie od innych, obszary związane z przestrzeganiem bezpieczeństwa, realizacją szkolnego programu profilaktyki lub wychowania.

Kolejnym elementem, który stanowi wskazówkę do planowania wspomagania w szkole, są wnioski z prowadzonej kontroli. Analizie warto poddać szczególnie wnioski z kontroli:

  • nieuzasadnionych nieobecności uczniów,

  • dokumentacji prowadzonej przez pedagoga szkolnego. Zwłaszcza zapisy wskazujące na pojawienie się w szkole sytuacji, nagłych, zakłócających proces edukacji, wymagających interwencji służb porządkowych, organów ścigania czy też wymiaru sprawiedliwości,

  • działań w zakresie nadzoru zewnętrznego (zalecenia pokontrolne oraz analiza raportu ewaluacji zewnętrznej).

Aby zyskać pełniejszy obraz problemów wychowawczych warto również nauczycielom, rodzicom, uczniom oraz personelowi administracyjnemu zapewnić możliwość zgłaszania trudności oraz problemów o charakterze wychowawczym. Można założyć w tym celu adres mailowy, pod którym wszyscy będą mogli zgłaszać swoje uwagi. Należy również umożliwić przekazywanie uwag w formie pisemnej. Skrzynka w której można zostawiać wiadomości pozwoli zachować anonimowość.

Jagna Niepokólczycka – Gac, prowadząca szkolenia dla rady pedagogicznej

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Jak oduczyć dziecko przeklinania

pobierz

Nowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów

pobierz

Reforma oświaty

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 35065 )
Array ( [docId] => 35065 )