Analiza wychowawcza powinna stać się postawą planu nadzoru pedagogicznego w obszarze wspomagania. Dyrektor szkoły planując nadzór pedagogiczny powinien uwzględnić w nim wszystkie czynności dotyczące:
Analiza wychowawcza jest niezbędna do planowania pracy w nowym roku
Podstawą sprawowanego przez dyrektora szkoły nadzoru jest plan nadzoru pedagogicznego przygotowywany do 15 września. Podstawą jego sporządzenia są: wnioski ze sprawowanego nadzoru w roku poprzednim oraz kierunki realizacji polityki oświatowej państwa na bieżący rok szkolny.
-
kształtowania pozytywnego klimatu w szkole;
-
wychowania;
-
profilaktyki.
Projektowane w planie nadzoru pedagogicznego szkolenia, powinny wynikać z analizy:
-
zgłaszanych potrzeb społeczności szkolnej;
-
wniosków z nadzoru pedagogicznego, prowadzonej obserwacji, ewaluacji wewnętrznej oraz kontroli;
-
wniosków pokontrolnych oraz analizy raportu ewaluacji zewnętrznej;
-
kierunków polityki oświaty ogłaszanych przez MEN, na planowany rok szkolny.
Planując szkolenia na nowy rok szkolny należy dokładnie prześledzić wnioski z prowadzonych obserwacji:
-
działań opiekuńczych, prowadzonych podczas wycieczek, zajęć w świetlicy, przygotowań oraz realizacji imprez szkolnych jak,
- analizy wychowawczej,
-
działań dydaktycznych,
-
relacji nauczycieli oraz specjalistów zatrudnionych w szkole z rodzicami. Służą temu głównie obserwacje prowadzone podczas zebrań jak i spotkań indywidualnych.
Informacje przydatne do planowanych działań na rok następny mogą przynieść wnioski z ewaluacji wewnętrznej. Planowane działania w tym zakresie zawsze powinny obejmować niezależnie od innych, obszary związane z przestrzeganiem bezpieczeństwa, realizacją szkolnego programu profilaktyki lub wychowania.
Kolejnym elementem, który stanowi wskazówkę do planowania wspomagania w szkole, są wnioski z prowadzonej kontroli. Analizie warto poddać szczególnie wnioski z kontroli:
-
nieuzasadnionych nieobecności uczniów,
-
dokumentacji prowadzonej przez pedagoga szkolnego. Zwłaszcza zapisy wskazujące na pojawienie się w szkole sytuacji, nagłych, zakłócających proces edukacji, wymagających interwencji służb porządkowych, organów ścigania czy też wymiaru sprawiedliwości,
-
działań w zakresie nadzoru zewnętrznego (zalecenia pokontrolne oraz analiza raportu ewaluacji zewnętrznej).
Aby zyskać pełniejszy obraz problemów wychowawczych warto również nauczycielom, rodzicom, uczniom oraz personelowi administracyjnemu zapewnić możliwość zgłaszania trudności oraz problemów o charakterze wychowawczym. Można założyć w tym celu adres mailowy, pod którym wszyscy będą mogli zgłaszać swoje uwagi. Należy również umożliwić przekazywanie uwag w formie pisemnej. Skrzynka w której można zostawiać wiadomości pozwoli zachować anonimowość.
Zobacz także:
Tagi: dyrektor szkoły, men
