Statut każdej szkoły powinien zawierać podstawowe regulacje dotyczące zasad sprawowania funkcji wychowawcy klasy, w tym:
-
zasady powierzenia funkcji wychowawcy klasy,
-
szczegółowy zakres obowiązków wychowawcy klasy,
-
zasady kontroli ich przestrzegania,
-
zasady odwoływania z funkcji wychowawcy.
Szeroki zakres zadań wychowawcy
Funkcja wychowawcy klasy jest związana z realizacją zadań i obowiązków wykraczających poza program nauczania. Należą do nich:
-
sprawowanie bezpośredniej opieki nad uczniami i kierowanie powierzonym zespołem klasowym,
-
badanie potrzeb uczniów (materialnych i emocjonalnych),
-
analizowanie osiągnięć uczniów w nauce i frekwencji na zajęciach,
-
współpraca z nauczycielami i innymi pracownikami, np. bibliotekarzem, pedagogiem, szkoły w celu koordynowania i ujednolicenia działań wychowawczych,
-
współpraca z rodzicami i ich wspomaganie w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,
- działania o charakterze administracyjnym: wypełnianie świadectw, dziennika lekcyjnego, arkuszy ocen itp.
Zadania i zakres kontroli określone w statucie szkoły
O konkretnym zakresie zadań wychowawcy klasy decyduje statut danej szkoły oraz jej dyrektor. Szczegółowy zakres obowiązków może określić dyrektor w piśmie powierzającym funkcję wychowawcy klasy. Nie jest to jednak konieczne, jeżeli statut szkoły zawiera precyzyjne regulacje wskazujące na zakres zadań i sposób ich realizacji.
Wychowawca klasy zobowiązany jest rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami szkoły: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą. Sposób wykonywania przez niego obowiązków podlega kontroli dyrektora szkoły. Zakres i sposób jej sprawowania nie został szczegółowo określony w przepisach prawa. Takie zapisy powinny znaleźć się w przepisach wewnątrzszkolnych, np. statucie szkoły.
Zasady odwoływania z funkcji również określone w statucie szkoły
Wskazanie, aby nauczyciel wychowawca opiekował się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego w praktyce może okazać się niemożliwe do zrealizowania, np. jeśli nauczyciel wychowawca klasy będzie długotrwale nieobecny w pracy i zaprzestaje w związku z tym realizacji swojej funkcji.
Przepisy prawa oświatowego nie przewidują rozwiązania takiej sytuacji. W związku z tym kwestie te powinien rozstrzygać statut szkoły. Uzasadniony wydaje się pogląd, że w przypadku długotrwałego zaprzestania realizowania powierzonej funkcji wychowawcy klasy dyrektor powinien odwołać tego nauczyciela z funkcji i powierzyć ją innemu nauczycielowi.
Podstawa prawna:
- Ustawa o systemie oświaty z 7 września 1991 r. (tekst jedn.: Dz.U. z 2004 r. nr 256 poz. 2572 ze zm.).
- Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U nr 61, poz. 624 ze zm.).
- Rozporządzenie ministra edukacji narodowej i sportu z 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (Dz.U. nr 22, poz. 181 ze zm.)
- Rozporządzenie rady ministrów z 14 czerwca 2005 r. w sprawie stypendiów prezesa rady ministrów, ministra właściwego dopraw oświaty i wychowania oraz ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego (Dz.U. nr 106, poz. 890).
Małgorzata Celuch, nauczycielka, wicedyrektorka
Zobacz także: