W związku z monitorowaniem realizacji podstawy programowej:
Dyrektor kontroluje realizację podstawy programowej
Żaden akt prawny nie określa zasad monitorowania realizacji podstawowy programowej. Nie istnieją również gotowe narzędzia służące realizacji tego obowiązku. Sposób, częstotliwość i zakres monitorowania mogą być wypracowane wspólnie z nauczycielami, ale ostateczną decyzję podejmuje dyrektor.
-
dyrektor szkoły odpowiada za:
-
sprawowanie nadzoru pedagogicznego nad realizacją podstawy programowej na etapie planowania, realizacji i badania efektów kształcenia – zagadnienia z tym związane powinny być zawarte w planie nadzoru;
-
zasięgnięcie opinii rady pedagogicznej w sprawie dopuszczenia do użytku w szkole programu nauczania;
-
dopuszczenie do użytku w szkole programów nauczania spełniających wymogi podstawy programowej;
-
opracowanie szkolnego zestawu programów nauczania dopuszczonych do użytku w szkole. Dyrektor odpowiada za uwzględnienie w szkolnym zestawie programów całości podstawy programowej ustalonej dla danego etapu edukacyjnego;
-
podanie do publicznej wiadomości zestawu podręczników, materiałów edukacyjnych czy materiałów ćwiczeniowych obowiązujących w roku szkolnym;
-
-
nauczyciel odpowiada za:
-
decydowanie o zakresie przestrzeni przedmiotowej, którą wykorzysta do osiągnięcia danego wymagania narzuconego podstawą programową;
-
dążenie do utrwalenia i doskonalenia umiejętności, które uczeń opanował na wcześniejszym etapie edukacyjnym z danego przedmiotu;
-
kształtowanie u ucznia umiejętności określonych wymaganiami na danym etapie edukacyjnym;
-
wybór podręcznika spośród dopuszczonych do użytku szkolnego przez ministra edukacji narodowej lub materiału edukacyjnego i materiału ćwiczeniowego – z zastrzeżeniem, że w szkołach, w których ten sam przedmiot jest nauczany przez więcej niż jednego nauczyciela w kilku oddziałach klasowych, należy wybrać jeden podręcznik dla każdej z tych klas;
-
wybór lub opracowanie programu nauczania zgodnego z podstawą programową, przedstawienie go dyrektorowi i wnioskowanie o jego dopuszczenie;
-
rzetelna realizacja zadań związanych ze sferą wychowawczą, dydaktyczną i opiekuńczą i wspieranie każdego ucznia w jego rozwoju.
-
Liczba obszarów monitorowania i działań z tym związanych jest duża, ale nie wszystkie muszą być poddane monitorowaniu w tym samym okresie. Warto zastanowić się, co z punktu widzenia danej szkoły sprawia najwięcej problemów, dokonać selekcji obszarów i zaplanować w ich obrębie działania. W tym celu przyda się wiedza, o tym że:
-
monitoring ilościowy analizuje:
-
zgodność minimalnej liczby godzin prowadzonych zajęć z ramowymi planami nauczania,
-
frekwencję uczniów,
-
liczbę olimpijczyków,
-
liczbę uroczystości szkolnych,
-
liczbę wycieczek,
-
liczbę zajęć pozalekcyjnych, kół zainteresowań itp.
-
monitoring jakościowy analizuje:
-
oceny śródroczne i roczne,
-
testy, sprawdziany,
-
wyniki egzaminów próbnych,
-
egzaminy zewnętrzne,
-
pozaszkolną aktywność uczniów,
-
oddziaływania wychowawcze.
-
monitoring organizacyjny analizuje wypełnianie zalecanych warunków i sposobu realizacji podstawy programowej.
- art. 22a ust. 2b, ust. 6, ust. 7, art. 22ab ust. 1 pkt 1–2 i ust. 6 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 ze zm.),
- art. 6 ustawy z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.:Dz.U. z 2014 r. poz. 191),
- rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. poz. 977 ze zm.),
- rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz.U. poz. 204 ze zm.),
- rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. nr 168, poz. 1324 ze zm.).
Zobacz także:
Tagi: program nauczania, dyrektor szkoły
