Ewaluacja wewnętrzna jest autonomicznym działaniem placówki oświatowej

Data: 13-11-2013 r.

Każda szkoła ma obowiązek prowadzenia działań w obszarach wspomagania, kontroli oraz ewaluacji. Ten ostatni może szczególnie sprawiać dyrektorowi szkoły trudności ze względu na zmiany w rozporządzeniu o nadzorze pedagogicznym.

Ewaluacja wewnętrzna ma na celu oceniające badanie praktyczne działań podejmowanych w szkole. Prowadzona jest w odniesieniu do zagadnień uznanych w placówce za istotne dla jej funkcjonowania oraz rozwoju. Ewaluację wewnętrzną dyrektor wspiera poprzez obserwację zajęć edukacyjnych, wychowawczych oraz opiekuńczych. Wszystkie powyższe działania określa corocznie dyrektor w planie nadzoru pedagogicznego. Uwzględnia w nim wnioski z nadzoru pedagogicznego z ubiegłego roku oraz priorytety Ministerstwa Edukacji Narodowej na rok bieżący.

Cechy ewaluacji wewnętrznej

Zgodnie z nowymi przepisami ewaluacja wewnętrzna powinna:

  1. być zaplanowanym zadaniem zespołowym, w którym uczestniczą nauczyciele;
  2. wykorzystywać narzędzia ewaluacyjne;
  3. obejmować swym działaniem kilka grup badawczych – pozwala to na triangulację danych czyli porównanie wyników badań pochodzących z kilku źródeł, co daje wielowymiarowy obraz funkcjonowania placówki;
  4. mieć jasną, przejrzystą formę raportu, pozwalającą na:
  • wyciągnięcie wniosków z badań oraz ich uwzględnienie w dalszej pracy, co jest niezbędnym krokiem w rozwoju każdej placówki,
  • wzięcie wyników badań pod uwagę przy prowadzeniu ewaluacji zewnętrznej.

    Czynności te wymagają czasu i maksymalnego zaangażowania osób biorących udział w badaniach. Nie zawsze udaje się sprostać tak wysoko postawionym oczekiwaniom. Czasem przeprowadzone prace są wykonywane mało sumiennie i służą jedynie wypełnieniu obowiązku, a nie poznaniu rzeczywistości, wyciagnięciu wniosków oraz poprawie sytuacji w jakiej znajduje się placówka.

    Trudności w ewaluacji wewnętrznej

    Szkoły napotyka na trudności w przeprowadzeniu ewaluacji wewnętrznej wynikające z:

    • nadmiernej biurokracji,

    • złożoności działań, których wymaga przygotowanie narzędzi,

    • braku czasu na przeprowadzenie badań, ich opracowanie, porównanie oraz podsumowanie.

    Cechy prawidłowej ewaluacji wewnętrznej

    Rzetelnie przeprowadzona ewaluacja wewnętrzna powinna być:

    • przydatna w pracy – wyniki badań powinny służyć dalszemu rozwojowi szkoły/placówki tak, aby zapewniać jak najlepsze warunki rozwoju oraz nauki jej wychowankom;

    • wykonalna – zakres zaplanowanych działań oraz realna możliwość ich przeprowadzenia muszą umożliwić sumienność w ich realizacji;

    • rzetelnością – prowadzone badania powinny dawać rzeczywisty obraz funkcjonowania palców.

    Prawidłowo prowadzona ewaluacja wewnętrzna pozwala znaleźć zarówno mocne, jak i słabe strony szkoły. Umożliwia to wdrożenie wniosków na podstawie zasobów placówki, a przez to skutecznej niwelować braki.

    Zaloguj się, aby dodać komentarz

    Nie masz konta? Zarejestruj się »

    Polecamy kancelarię:

    Array ( [docId] => 30174 )
    Array ( [docId] => 30174 )

    Array ( [docId] => 30174 )