Przyjąć należy, że wobec ustalonych zajęć z określoną liczbą uczniów wskazane jest skonstruowanie krótkiego planu działań z wyznaczonymi celami (tak jak to się dzieje w związku z realizacją przedmiotu), jednak należy też przyjąć, że jeśli realizacja godziny z art. 42 KN polega na doraźnej pomocy uczniom z określonej klasy w nauce, planowanie długofalowe nie może być wdrożone. Wymagana przepisami dokumentacja realizacji godziny z art. 42 to jedynie zapisanie jej we właściwym dzienniku.
Od momentu wejścia w życie rozporządzenia o nadzorze pedagogicznym, często powtarza się pytanie o istnienie hospitacji - czy dyrektorzy szkół mogą realizować hospitacje czy zostały one zastąpione obserwacjami i jako takie już nie funkcjonują. Hospitacja jest jedną z form prowadzenia obserwacji, więc nadal może być stosowana w zakresie uznanym przez dyrektora za właściwy. Obserwacja natomiast może być stosowana w dowolnej formie, np. obserwacje fragmentów lekcji czy innych zajęć, obserwację spotkań nauczyciela z rodzicami, prowadzenia zebrań zespołu, któremu nauczyciel przewodniczy itp.
Od nowego roku szkolnego - 2013/2014 będzie obowiązywało znowelizowane rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego. Już 14 czerwca weszły w życie niektóre przepisy. Zanim dyrektor przystąpi do opracowywania wyników i wniosków z nadzoru w tym roku szkolnym, oraz planu nadzoru na nowy rok, powinien zapoznać się z obowiązującymi przepisami, swoimi nowymi obowiązkami i zadaniami.