Nowości oświatowe: dyrektor szkoły musi przeciwdziałać dyskryminacji

Data: 09-06-2013 r.

Przyjęte w maju rozporządzenie MEN wprowadza nowości oświatowe w nadzorze pedagogicznym. Dyrektor szkoły będzie poddawany kontroli w zakresie realizacji działań antydyskryminacyjnych. Dyrektor szkoły powinien między innymi organizować szkolenia dla nauczycieli i dla uczniów.

W rozporządzeniu MEN w sprawie nadzoru pedagogicznego znowelizowanym rozporządzeniem z dnia 10 maja 2013 roku, wśród wymagań pojawiła się realizacja działań antydyskryminacyjnych za które odpowiedzialny jest dyrektor szkoły, przedszkola lub innej placówki oświatowej (załącznik do rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego).

Zadaniem kuratora będzie sprawdzenie czy dyrektor szkoły dba o właściwą atmosferę, organizuje szkolenia dla nauczycieli oraz uczniów, gwarantuje wszystkim poczucie akceptacji i przeciwdziała przemocy na tle uprzedzeń. Zmiany będą obwiązywały od 14 czerwca 2013 roku.

 

Za brak działań dyrektor szkoły może stracić pracę

Jeżeli w wyniku ewaluacji zewnętrznej dla szkoły ustalony zostanie poziom E, dyrektor szkoły zostanie zobowiązany do opracowania programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia i wychowania w placówce. Dyrektor szkoły, który nie podejmie działań musi liczyć się z tym, że kurator oświaty wystąpi do organu prowadzącego z wnioskiem o odwołanie go ze stanowiska Jeżeli organ prowadzący nie stwierdzi uchybień formalnych, to wniosek kuratora oświaty jest dla niego wiążący (§ 10 pkt 6 rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego i art. 34 ust. 2a Ustawa o systemie oświaty).

Zamieszczenie w załączniku do rozporządzenia wymogu związanego z realizacją działań antydyskryminacyjnych ma stanowić mobilizację dla nauczycieli i dyrektora szkoły, by więcej uwagi poświęcać problemom związanym z funkcjonowaniem stereotypów i przemocy (często psychicznej) wynikających z uprzedzeń.

Pozostałe nowości oświatowe

  • Oprócz modyfikacji wymagań wobec szkół i placówek wprowadzone nowelizacją rozporządzenia nowości oświatowe dotyczą:
  • doprecyzowania działań podejmowanych w procesie ewaluacji zewnętrznej,
  • doprecyzowania terminów wymaganych przy niektórych czynnościach podejmowanych w ramach ewaluacji zewnętrznej oraz kontroli,
  • rozszerzenia zakresu danych, które organ nadzoru będzie musiał zamieszczać w planie nadzoru pedagogicznego,
  • wskazania, iż ewaluacja wewnętrzna będzie prowadzona w odniesieniu do zagadnień uznanych w szkole lub placówce za istotne w jej działalności.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Jak oduczyć dziecko przeklinania

pobierz

Nowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów

pobierz

Reforma oświaty

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 30137 )
Array ( [docId] => 30137 )