Na koniec I półrocza na dyrektorze szkoły spoczywa obowiązek analizy pełnionego nadzoru pedagogicznego. Trzeba podsumować efekty półrocznej pracy szkoły, jej osiągnięcia i sukcesy, a także porażki. Wnioski z podsumowania I semestru stanowią podstawę do czasami niezbędnej modyfikacji działań w II półroczu.
W ocenie efektów półrocznej pracy szkoły należy uwzględnić stopień realizacji zadań wynikających z priorytetów Ministerstwa Edukacji Narodowej. W roku szkolnym 2013/14 są to:
wspieranie rozwoju dziecka młodszego w związku z obniżeniem wieku realizacji obowiązku szkolnego,
podniesienie jakości kształcenia w szkołach ponadgimnazjalnych,
działania na rzecz zdrowia i bezpieczeństwa uczniów,
kształcenie uczniów niepełnosprawnych w szkołach ogólnodostępnych.
Realizacja priorytetów w różnych typach szkół
Ocena realizacji priorytetów zależy od typu szkoły. W szkołach podstawowych
szczególną uwagę należy zwrócić na wspieranie rozwoju dzieci
rozpoczynających edukację szkolną, zapewnienie im jak najlepszych
warunków pobytu w szkole, bezpieczeństwo oraz zasady i formy kształcenia
dostosowane do ich wieku. W szkołach ponadgimnazjalnych
szczególny nacisk należy położyć na podniesienie jakości kształcenia,
których efekty będą widoczne w wynikach egzaminów zewnętrznych. Aby je
ocenić w trakcie trwania roku szkolnego – warto przeprowadzać badanie
wyników nauczania. Jeśli w celu podniesienia jakości kształcenia podjęte
zostały jakieś szczególne działania, pomysły, innowacje czy
eksperymenty – warto przeprowadzić ich ewaluację lub w inny sposób ocenić stopień skuteczności.
Priorytetem, który powinien być realizowany we wszystkich szkołach ogólnodostępnych jest kształcenie uczniów niepełnosprawnych. Przepisy dają w tym zakresie coraz większe możliwości szkołom. Podsumowując półroczną działalność szkoły, dyrektor powinien sprawdzić czy na pewno wykorzystane zostały wszystkie możliwości związane z umożliwieniem kształcenia uczniów niepełnosprawnych w szkołach ogólnodostępnych oraz czy możliwości te zostały wykorzystane właściwie.
Priorytet – bezpieczeństwo
Jednak najważniejszym priorytetem obowiązującym we wszystkich szkołach jest podjęcie działań na rzecz zdrowia i bezpieczeństwa uczniów. Głównym zadaniem szkoły jest nauczanie, jednak przekazywanie wiedzy musi się odbywać w bezpiecznych warunkach, za zapewnienie których odpowiedzialność ponosi dyrektor szkoły. Należy więc przeanalizować, jak przebiegała pod tym względem pierwsza połowa roku szkolnego i zastanowić się, czy:
- zdarzały się wypadki uczniów, a jeśli tak, to czym były spowodowane i jak można im zapobiec – na przykład w sytuacji, gdy doszło do wypadków na schodach, trzeba założyć w danym miejscu dodatkowe poręcze na wysokości dogodnej dla dzieci, założyć antypoślizgowe gumy na stopniach itp;
- dochodziło do sytuacji agresji wśród uczniów, a jeśli tak, jak można zmniejszyć ryzyko ich wystąpienia w przyszłości – na przykład jeśli doszło do kilku pobić i wymuszeń w toalecie szkolnej oddalonej od głównego korytarza szkolnego, trzeba ustalić w tym miejscu dodatkowy dyżur nauczycieli podczas przerw lub zamknąć toaletę, jeśli pozwalają na to przepisy bhp.
Priorytet – zdrowie
Ministerstwo Edukacji Narodowej kładzie w bieżącym roku szkolnym szczególny nacisk na podejmowanie działań mających pozytywny wpływ na zdrowie dzieci. Szkoła może odegrać ważną rolę w zaspokajaniu potrzeb żywieniowych swoich uczniów oraz w kształtowaniu właściwych zachowań w tym zakresie. W tym celu szkoły powinny podjąć działania na rzecz zdrowego żywienia uczniów, na przykład umożliwiając i dostęp w szkolnych sklepikach do produktów o najwyższych walorach zdrowotnych. Należy ograniczyć produkty i napoje o dużej zawartości cukru, soli i tłuszczów, proponować wodę zamiast kolorowych napojów gazowanych.
czas na spożycie posiłku podczas pobytu w niej,
dostęp do wody pitnej,
dożywianie uczniów z rodzin o niskich dochodach w sposób przeciwdziałający ich dyskryminacji.
W szkole należy też prowadzić edukację z zakresu zdrowego odżywiania będącą częścią edukacji zdrowotnej. Trzeba też w niej promować zdrowy styl życia i aktywność fizyczną oraz uczestniczyć w programach promujących zdrowie. Należy więc sprawdzić, jak wygląda sytuacja w szkole pod tym względem i zastanowić się, czy nie wymaga poprawy i wprowadzenia korekt.
Podstawa prawna: ustawa z 7 września 1991r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 ze zm.).
Małgorzata Celuch, nauczycielka matematyki i informatyki, wicedyrektor w zespole szkół
Zobacz także: