Podsumowanie nadzoru pedagogicznego dyrektora za rok szkolny 2013/2014

Autor: Małgorzata Celuch
Data: 19-05-2014 r.

W kończącym się roku szkolnym nadzór pedagogiczny był sprawowany przez dyrektorów szkół według przepisów znowelizowanego rok temu rozporządzenia. Główne zmiany, które wprowadziła nowelizacja rozporządzenia  to zmniejszenie liczby wymagań z 17 do 12 oraz nowe opisy wymagań dla poziomu B i D.

Zmiany w procedurach są niewielkie i polegają jedynie na doprecyzowaniu dotychczas obowiązujących zasad, ale należy o nich pamiętać i uwzględnić zarówno na etapie tworzenia planu nadzoru, jak i sprawozdania z pełnienia nadzoru. Tym bardziej, że od nowa zdefiniowane zostały wymagania w stosunku do szkół i placówek. Dotychczasowe 4 obszary i 17 wymagań zamieniono na 12 wymagań bez podziału na obszary.

Przygotowanie sprawozdania

 

Przygotowując sprawozdanie z pełnionego nadzoru pedagogicznego należy uwzględnić przede wszystkim: ·      

  • stopień wdrożenia planu nadzoru na dany rok szkolny, ·       
  • stopień wdrożenia wniosków ze sprawozdania z nadzoru w poprzednim roku szkolnym, ·       
  • pozytywne efekty pełnionego nadzoru, ·       
  • negatywne efekty wynikłe podczas pełnienia nadzoru, ·       
  • wnioski na kolejny rok szkolny. 

Dokumenty niezbędne do sprawozdania

Nadzór pedagogiczny powinien być pełniony w oparciu o obowiązujące przepisy prawa, uwzględniać wytyczone kierunki polityki oświatowej, a także plany przyjęte do realizacji w szkole. Przed rozpoczęciem tworzenia sprawozdania z pełnionego nadzoru należy więc przygotować niezbędne dokumenty i z ich pomocą ocenić stopień realizacji w placówce przyjętych założeń i planów. Dokumenty niezbędne do przygotowania sprawozdania to:

  1. ustawa z 7 września 1991 roku o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 ze zm.),
  2. rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2009 r. nr 168 , poz. 1324 ze zm.),
  3. plan nadzoru pedagogicznego dyrektora szkoły na rok szkolny 2013/2014,
  4. koncepcja pracy szkoły na lata ………………………………………………….
  5. plan pracy szkoły na rok szkolny 2013/2014,
  6. raporty z przeprowadzonych w poprzednim roku szkolnym ewaluacji,
  7. protokoły pokontrolne z kontroli przeprowadzanych w poprzednim roku szkolnym,
  8. program wychowawczy obowiązujący w roku szkolnym 2013/2014,
  9. program profilaktyki obowiązujący w roku szkolnym 2013/2014,
  10. wyniki klasyfikacji rocznej,
  11. wyniki egzaminów zewnętrznych wraz z ich analizą,
  12. sprawozdania z działalności organów szkoły oraz współpracy z instytucjami zewnętrznymi,
  13. dokumentacja monitorowania realizacji podstawy programowej,
  14. nne dokumenty związane z nadzorem pedagogicznym dyrektora szkoły.
Małgorzata Celuch, ekspertka prawa oświatowego, wicedyrektor w zespole szkół

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Jak oduczyć dziecko przeklinania

pobierz

Nowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów

pobierz

Reforma oświaty

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 34889 )
Array ( [docId] => 34889 )