Na 7 miliardów ludzi na świecie przypada obecnie około 5,3 miliarda telefonów. Według danych GUS z końca marca 2013 roku liczba abonentów i użytkowników telefonii komórkowej w Polsce wyniosła 54,9 mln. Raport „Diagnoza społeczna 2013” pokazuje, że z telefonów komórkowych korzysta w Polsce już ponad 87% społeczeństwa. W wielu szkołach używanie przez uczniów telefonów komórkowych staje się problemem.
Szkolna debata o zasadach korzystania z telefonów
Dyrektorzy przed podjęciem decyzji dotyczących wprowadzenia uregulowań korzystania z telefonów mobilnych w szkole mogą rozważać dwie opcje:
- zakazać całkowicie przynoszenia telefonów do szkoły,
- pozwolić na ich przynoszenie, ale zakazać lub ograniczyć ich używanie na terenie szkoły.
Niezależnie od dokonanego wyboru dyrektor musi odpowiedzieć sobie na pytania:
Jakie sankcje zastosować w stosunku do uczniów, którzy nie zastosują się do wprowadzonych uregulowań wewnętrznych?
Jak to zapisać w prawie wewnątrzszkolnym?
W jaki sposób wprowadzić do praktyki szkolnej ?
W każdym przypadku podjęcie decyzji w tej sprawie powinno być poprzedzone dyskusją w gronie zainteresowanych. Warto rozważyć wszelkie argumenty za i przeciw wyartykułowane przez uczniów, ich rodziców oraz nauczycieli.
Jeżeli dotychczas w szkole nie uregulowano tej kwestii, a staje się ona istotna, warto przygotować i przeprowadzić debatę z udziałem przedstawicieli rady rodziców, rady samorządu uczniowskiego i przedstawicieli rady pedagogicznej. Każda z tych grup ma wówczas możliwość zaprezentowania swojego stanowiska w omawianej kwestii. Co więcej – debata umożliwiłaby pogłębioną analizę argumentów. Z pewnością zaś wszyscy jej uczestnicy poznaliby opinie przemawiające za i przeciw rozważanym możliwościom.
Zasady korzystania z telefonów komórkowych w szkole
Po osiągnięciu porozumienia ze społecznością szkolną, a przede wszystkim z rodzicami uczniów, należy podjąć odpowiednie działania formalne. Stosownie do wypracowanych ustaleń dyrektor szkoły może uregulować zarządzeniem wewnętrznym zasady korzystania z telefonu komórkowego w szkole.
W przypadku szkół, które w miarę wcześnie dostrzegły istniejące zagrożenia i współpracując z rodzicami doszły do wniosku, że warto umówić się, aby uczniowie nie przynosili do szkoły telefonów, sytuacja jest łatwiejsza. W takim przypadku nie odbiera się uczniom uprawnień do korzystania z telefonu, bo ich od początku nie mieli.
Uczniowie powinni mieć możliwość kontaktu telefonicznego z rodzicami z telefonu stacjonarnego znajdującego się w sekretariacie szkoły – rodzice powinni być poinformowani o tym. W przypadku gdy zachodzi konieczność kontaktu rodzica z dzieckiem, pracownik sekretariatu jest zobowiązany do przywołania ucznia lub przekazania informacji od rodzica dziecku. W mniejszych szkołach nie stanowi to większego problemu i zdarza się stosunkowo rzadko.
Konsekwencje łamania zasad dotyczących używania telefonów komórkowych
Konsekwencje naruszenia przyjętych w szkole zasad powinny zostać zapisane:
bądź w statucie szkoły w rozdziale dotyczącym stosowania kar i nagród,
bądź w wewnątrzszkolnym systemie oceniania (WSO), w części dotyczącej ustalania ocen zachowania.
W przypadkach skrajnych, gdy uczeń, uporczywie narusza ustalone zasady, w uzgodnieniu z rodzicem można rozważyć przejęcie telefonu w depozyt. W tym przypadku zalecana jest daleko idąca ostrożność. Warto wprowadzić procedurę przejęcia telefonu od ucznia.
Krystyna Bugajna, dyrektor Publicznego Gimnazjum w Marianowie, doradca metodyczny w PODN w Stargardzie Szczecińskim
Zobacz także: