Najbardziej obrazową i przekonującą definicję mobbingu wypracowała Międzynarodowa Organizacja Pracy. Określa ona mobbing jako obraźliwe i mściwe zachowanie wyrażające się poprzez okrutne, złośliwe lub upokarzające usiłowania zaszkodzenia jednostce lub grupie pracowników, którzy stają się przedmiotem psychicznego dręczenia.
Oblicze mobbingu
Kodeks pracy w art. 94[3] §2 definiuje mobbing jako działania lub zachowania dotyczące pracownika lub skierowane przeciwko niemu polegające na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu. Wywołują one u niego zaniżoną ocenę przydatności zawodowej, poniżają go lub ośmieszają. W ostateczności pracownik zostaje izolowany lub wyeliminowany z zespołu współpracowników.
Przyczyny mobbingu w szkołach
Mobbingu może dopuszczać się zarówno pracodawca, przełożony, współpracownik czy podwładny. Jednak najczęstszym rodzajem mobbingu jest ten przejawiany przez pracodawców wobec podwładnych – w przypadku szkół i placówek oświatowych: dyrektorów wobec nauczycieli. Powody, które mogą być tego przyczyną są następujące:
- brak realnego właściciela zakładu pracy – dyrektor zarządza pieniędzmi mu danymi, więc poczucie odpowiedzialności może być mniejsze,
- sztywna hierarchia i duże uprawnienia dyrektorów,
- jawność konkursów na stanowisko dyrektora – daje możliwość do nadużyć, sytuacji konfliktowych między osobami, które w konkursie startowały, a go nie wygrały, a osobą dyrektora,
- wysoka stopa bezrobocia wśród nauczycieli.