Konieczność zapewnienia uczniom możliwości korzystania ze świetlicy szkolnej wynika z art. 67 ust. 1 ustawy o systemie oświaty. Zadania dyrektora szkoły zobowiązują do zapewnienia opieki uczniom czekającym na zajęcia pozalekcyjne, korzystającym z pomocy psychologiczno-pedagogicznej czy niemających warunków do nauki w domu.
Zadania dyrektora szkoły związane z organizacją świetlicy
Utworzenie świetlicy wymaga wprowadzenia zmian do statutu szkoły. Muszą znaleźć się w nim informacje na temat celów i zadań szkoły uwzględniające program wychowawczy i profilaktyczny szkoły. Sposób ich realizacji musi uwzględniać zasady bezpieczeństwa oraz zasady promocji i rozwoju ucznia. Organizacja pracy świetlicy musi być dostosowana do organizacji pracy szkoły oraz tygodniowego rozkładu zajęć uczniów. Dyrektor szkoły musi uwzględnić także potrzeby rodziców, którzy chcą, by świetlica zapewniła opiekę dzieciom w czasie ich pracy.
W statucie należy określić zasady przyjmowania dzieci do świetlicy oraz liczebność grup (te informacje będzie zawierał także arkusz organizacji szkoły).
W zadania dyrektora szkoły wpisuje się zapewnienie dzieciom opieki, dlatego powinien zobligować rodziców do wypełnienia karty zgłoszenia do świetlicy. Karta powinna zawierać informacje dotyczące:
- czasu, jaki dziecko będzie spędzało w świetlicy,
- osoby uprawnionej do odbioru dziecka ze świetlicy,
- danych kontaktowych umożliwiających porozumienie się z rodzicami lub opiekunami w wyjątkowych sytuacjach.
W odrębnych dokumentach należy określić regulamin świetlicy oraz plan jej pracy. Zasady te muszą być zgodne z obowiązującym prawem; nadrzędną rolę odgrywają: ustawa o systemie oświaty oraz Karta Nauczyciela.