Podpisane rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach zwalnia dyrektora szkoły z obowiązku powoływania zespołu dla każdego ucznia, któremu udzielana jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna. Nauczyciele wychowawcy mają współpracować z rodzicami oraz nauczycielami, specjalistami i poradnią psychologiczno-pedagogiczną, zaangażowanymi w pracę z uczniem. Nie oznacza to jednak większego zakresu obowiązków dla nauczycieli.
Nie oznacza to, że dyrektor szkoły w ogóle nie będzie powoływał zespołów – obowiązek ten nadal dotyczy uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Obowiązki zespołu przejmuje odtąd wychowawca klasy do której uczęszcza uczeń. Ma on planować i koordynować prace związane z pomocą psychologiczno-pedagogiczną udzielaną uczniowi.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna bez zbędnych formalności
Ułatwieniem dla nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniami, którym udzielana jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna, jest zniesienie obowiązku opracowania kart indywidualnych potrzeb ucznia i planów działań wspierających. Zamiast tego ich działania mają być dokumentowane w dzienniku pracy nauczyciela. Wnioski dotyczące dalszej pracy uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego będą uwzględniane w Indywidualnym Programie Edukacyjno-Terapeutycznym.