Ustawa śmieciowa obowiązuje także szkoły

Data: 29-07-2013 r.

Za utrzymanie czystości i porządku na danym terenie odpowiada gmina. Mimo tego, także szkoły i placówki oświatowe mają obowiązki związane z nową ustawą śmieciową. Powinny być one określone w gminnym regulaminie utrzymania czystości i porządku, z którym koniecznie musi się zapoznać dyrektor szkoły.

Utrzymanie czystości i porządku w gminach należy do obowiązkowych zadań własnych gminy (art. 3 ust. 1 ustawy z 13 września 1996 r.). W tym celu rada gminy, po zasięgnięciu opinii państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, uchwala regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy (art. 4 ust. 1 ustawy z 13 września 1996 r.).

 

Zgodnie ze zmianami w przepisach od 1 lipca 2013 r. szkoła, dla której organem prowadzącym jest jednostka samorządu terytorialnego i która jest traktowana jako właściciel nieruchomości, zapewnia utrzymanie czystości i porządku poprzez (art. 5 ust. 1 ustawy z 13 września 1996 r.):


  • wyposażenie nieruchomości w pojemniki służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywanie tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, chyba że na mocy uchwały rady gminy, obowiązki te przejmie gmina jako część usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w zamian za uiszczoną przez właściciela opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
  • przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej lub, w przypadku gdy budowa sieci kanalizacyjnej jest technicznie lub ekonomicznie nieuzasadniona, wyposażenie nieruchomości w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub w przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych,
  • zbieranie powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych zgodnie z wymaganiami określonymi w regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy,
  • gromadzenie nieczystości ciekłych w zbiornikach bezodpływowych,
  • pozbywanie się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych,
  • uprzątnięcie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości.


Podstawa prawna:
ustawa z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r., poz. 391 ze zm.).



Leszek Zaleśny
, członek zarządu OSKKO




Zobacz także:

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Jak oduczyć dziecko przeklinania

pobierz

Nowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów

pobierz

Reforma oświaty

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 30286 )
Array ( [docId] => 30286 )