Wczesne wspomaganie może być organizowane w przedszkolu lub innej formie wychowania przedszkolnego, jeżeli posiada ono możliwość realizacji wskazań zawartych w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, w szczególności dysponują środkami dydaktycznymi i sprzętem, niezbędnymi do prowadzenia wczesnego wspomagania. Działania w tym zakresie wymagają porozumienia z organem prowadzącym.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – w trakcie czy po realizacji podstawy programowej
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka może być prowadzone w tych placówkach, które mają odpowiednie warunki do prowadzenia takich zajęć, i w których powołano zespół wczesnego wspomagania. W niektórych przedszkolach zajęcia te odbywają się w czasie przeznaczonym na realizację podstawy programowej. Czy takie rozwiązanie jest prawidłowe?
Wczesne wspomaganie w innym czasie niż podstawa…
Zajęcia wczesnego wspomagania są organizowane na podstawie odrębnych przepisów i są odrębnie finansowane. Z tego powodu zajęcia w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu powinny odbywać się poza czasem przeznaczonym na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Należy bowiem pamiętać, że są to zajęcia innego rodzaju niż zajęcia rewalidacyjne lub zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
… inaczej niż pomoc psychologiczno-pedagogiczna
Natomiast jeśli do przedszkola uczęszcza dziecko posiadające opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju, które jest realizowane w innej placówce, to informacje w zawarte w opinii powinny stanowić podstawę do udzielenia dziecku odpowiedniego wsparcia w związku z udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Wówczas pomocy powinien dziecku udzielać nauczycie logopeda i inni specjaliści zgodnie z potrzebami dziecka. Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej może odbywać się w czasie przeznaczonym na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
- art. 2 pkt 7, art. 127 ust. 5 ustawy z 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.),
- § 2, § 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U. z 2017 r. poz. 1635).
Zobacz także:
