Kryteria przyznawania dodatków funkcyjnych muszą być precyzyjne

Kategoria: Płace i finanse
Autor: Wysocka Marta
Data: 24-01-2017 r.

Warunki do otrzymania dodatku funkcjonalnego muszą być określone na tyle precyzyjnie, by stawka dodatku dla poszczególnych stanowisk była możliwa do ustalenia zgodnie z jego wolą i czytelna dla uprawnionego do dodatku. Nie wystarczy podanie samych przedziałów kwotowych różnicujących wysokość stawki dodatku funkcyjnego dla poszczególnych stanowisk.

Jeżeli rada gminy ustaliła regulamin określający wysokość stawek i szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków: za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego oraz za warunki pracy, to należy spodziewać się uchylenia tego aktu przez organ nadzoru. Uznał tak Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z 21 lipca 2016 r., sygn. akt II SA/Ol 799/16).

Regulamin musi określać warunki przyznawania i wysokość dodatków funkcyjnych

 

Stawki dodatków funkcyjnych nie mogą być ustalone jedynie w przedziałach kwotowych, przy jednoczesnym braku szczegółowych warunków ich przyznawania, od spełnienia których zależy wysokość dodatku. Kryteria te powinny mieć charakter obiektywny, posiadający bezpośredni związek z pełnioną funkcją, liczbą dzieci/uczniów w oddziale czy – w przypadku dyrektora i wicedyrektora placówki – liczbą oddziałów.

Dopuszczalne jest uzależnienie wysokości dodatku funkcyjnego od wielkości placówki, jej warunków organizacyjnych, liczby uczniów i oddziałów, gdyż elementy te mają bezpośredni wpływ na nakład pracy i zakres odpowiedzialności osoby, której powierzono stanowisko (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 5 marca 2014 r. sygn. akt I OSK 2908/13).

Z regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków do wynagrodzenia zasadniczego musi wynikać wyraźnie wysokość tych dodatków, tak aby zarówno nauczyciel, jak i organ przyznający ten dodatek wiedzieli, jaka jest jego wysokość.

Dodatek funkcyjny za zwiększony nakład pracy

Dodatek funkcyjny stanowi ekwiwalent za zwiększony nakład pracy, stopień utrudnienia pracy i zwiększony zakres odpowiedzialności, a zatem osoba uprawniona do jego otrzymywania winna znać kryteria różnicowania stawki jego wysokości.

W ocenie sądu, podanie jedynie ich przedziałów kwotowych różnicujących wysokość stawki tego dodatku dla poszczególnych stanowisk, przy uwzględnieniu istoty pełnionej funkcji i nakładu pracy związanego z jej wykonywaniem nie może zostać uznane za określające prawidłowo wysokości stawek omawianego dodatku.

Marta Wysocka, specjalistka w zakresie prawa oświatowego

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Jak oduczyć dziecko przeklinania

pobierz

Nowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów

pobierz

Reforma oświaty

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 39936 )
Array ( [docId] => 39936 )