Nie wszystkie wydatki bieżące określone w art. 124 ust. 3 ustawy o finansach publicznych w związku z art. 236 ust. 3 ustawy o finansach publicznych mogą zostać uznane za wydatki kwalifikowane na podstawie przepisu art. 90 ust. 3d ustawy o systemie oświaty. Środki pochodzące z dotacji oświatowej nie mogą stanowić źródła finansowania wydatków na:
Rozliczenie dotacji dla przedszkola niepublicznego – których wydatków nie pokryjesz z dotacji
Początek stycznia to termin rozliczenia rocznych dotacji dla przedszkoli niepublicznych. Jednym z rokrocznie pojawiających się problemów jest kwestia prawidłowości wydatkowania otrzymanych środków. Zachęcamy do sprawdzenia, które wydatki można pokrywać z dotacji oraz upewnienia się, że czy jest rozliczana prawidłowo.
- utrzymanie podmiotu będącego organem, prowadzącym przedszkole
- pokrycie kosztów związanych z jego ogólną organizacją i funkcjonowaniem,
ponieważ wydatki te nie są związane bezpośrednio z działalnością oświatową rozumianą jako proces kształcenia, wychowania i opieki.
STANOWISKO SĄDU ADMINISTRACYJNEGO
Środki pochodzące z dotacji nie mogą stanowić źródła finansowania wydatków na utrzymanie podmiotu będącego organem prowadzącym przedszkole, a także na pokrycie kosztów związanych z jego ogólną organizacją i funkcjonowaniem, gdyż wymienione wyżej wydatki nie są związane bezpośrednio z działalnością oświatową rozumianą jako proces kształcenia, wychowania i opieki (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z 29 listopada 2016 roku, sygn. I SA/Gd 1105/16).
Wydatkami, które są kwestionowane jako wydatki niezwiązane z procesem kształcenia, wychowania i opieki są m.in.:
- leasing, przede wszystkim samochodowy,
- paliwo do samochodu należącego do organu prowadzącego,
- części do samochodu należącego do organu prowadzącego,
- raty kredytów, spłata pożyczek hipotecznych,
- usługi gastronomiczne i hotelowe,
- zapłata podatku od nieruchomości,
- opłaty parkingowe,
- monitoring samochodowy,
- świadczona na rzecz organu prowadzącego obsługa prawna,
- różnego rodzaju usługi serwisowe,
- amortyzacja, ponieważ nie jest ona wydatkiem,
- reklama przedszkola.
Wydatki bieżące z uwzględnieniem specyfiki przedszkola
Wydatki, które tylko pośrednio przyczyniają się do osiągnięcia celu nie powinny podlegać finansowaniu z dotacji. Sposób rozumienia „wydatków bieżących” powinien uwzględniać specyfikę przedszkola, jako jednostki funkcjonującej w systemie oświaty oraz zakres realizowanych przez nią zadań, bez wykonania, których proces kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej byłby niemożliwy. Takimi, bieżącymi wydatkami mogą być te, które mają nawet charakter rzeczowy, ale są ponoszone w celu realizacji kształcenia, wychowania i opieki
W razie nieprawidłowości – obowiązek zwrotu
W przypadku podania niezgodnych z ewidencją danych wydatkowania środków na zakupy niedotyczące zadań przedszkola w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym także profilaktyki społecznej – przedszkole będzie zobowiązane do zwrotu dotacji.
Ustawodawca w treści art. 252 ust. 1 ustawy o finansach publicznych określił zasady zwrotu. Zgodnie z regulacjami dotacje udzielone z budżetu jednostki samorządu terytorialnego podlegają zwrotowi do budżetu wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, w ciągu 15 dni od dnia stwierdzenia, że zostały wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem lub pobrane nienależnie lub w nadmiernej wysokości. Zwrot dotacji następuje w drodze decyzji administracyjnej. Istotne jest to, że beneficjent dotacji bierze czynny udział w postępowaniu, i zawsze ma prawo wypowiedzenia się co do zebranych dowodów, materiałów oraz zgłoszonych żądań. Może zrobić to poprzez złożenie wyjaśnień co do sposobu spożytkowania dotacji.
ZAPAMIĘTAJ!
Dotacje nienależnie pobrane lub w nadmiernej wysokości podlegają zwrotowi do budżetu organu wypłacającego dotację wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych. Nienależnie wykorzystaną dotację można zwrócić w ciągu 15 dni bez odsetek, które naliczane są dopiero po 15 dniach od dnia stwierdzenia nieprawidłowości.
- art. 90 ust. 3d ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2017 r. poz. 2198),
- art. 61, art. 67, art. 236 ust. 3, art. art. 251, art. 252 ust. 1 pkt 2, ust. 6 pkt 2 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn.:. Dz. U. z 2016 r. poz. 1870 ze zm.),
- 10 § 1 ustawy z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn.: Dz.U. z 2017 r. poz. 1257).
Orzecznictwo:
- wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z 29 listopada 2016 roku, sygn. I SA/Gd 1105/16).
Zobacz także:
Tagi: Oświata, Płace i finanse
