Walka nauczycieli o podwyżki - czy będzie skuteczna?

Kategoria: Płace i finanse
Data: 28-07-2022 r.

Nauczyciele walczą o godne zarobki. Trzeba to wprost napisać, bez mydlenia oczu prestiżem i poczuciem misji. Dokładanie dodatkowych godzin pracy w ramach reformy oświatowej, nie pomoże zachować odpowiedniego poziomu edukacji. Dlatego Związek Nauczycielstwa Polskiego negatywnie opiniuje projekt rozporządzenia dotyczącego nauczycielskich płac.

Oczywiście są tacy, którzy pracują z pasji, dla których praca to hobby, a pieniądze przecież szczęścia nie dają. Mam tego pełną świadomość, jednak trudno mówić o szczęściu, w sytuacji gdy wymagania dla podjęcia pracy jako nauczyciel rosną, a płaca ledwo przekracza próg płacy minimalnej. W tym tkwi problem proponowanych podwyżek - są one zabezpieczeniem, by najmłodsi stażem nauczyciele nie zarabiali mniej, niż planowane na 2023 r. wynagrodzenie minimalne. W zestawieniu - w czerwcu mamy wzrost cen towarów o 16.8%, a usług o 11.5%. Planowana podwyżka płac w żaden sposób nie jest w stanie zniwelować skutków wzrostu cen. 

Nauczycielski płace w praktyce

Wielokrotnie zaznaczyliśmy w naszych artykułach, że te piękne informacje dotyczące wzrostu pensji pedagogów warto zestawić z liczbami. Dzięki temu możliwa jest realna ocena podwyżek.

Nie przewiduje się wzrostu wynagrodzeń dla nauczycieli mianowanych ani dyplomowanych. Dlaczego więc nowe przepisy mówią o podwyżkach? Są one niezbędne, by początkujący nauczyciele mieścili się w widełkach ustawy o wynagrodzeniu minimalnym i wydanych do niej przepisów wykonawczych. Bez podwyżki początkujący nauczyciel w styczniu 2023 r. zarabiałby o 304 zł mniej niż płaca minimalna. 

Co sądzi ZNP o nowych rozporządzeniach? 

Resort edukacji przesłało 30 czerwca 2022 r. do ZNP pismo dotyczące dwóch rozporządzeń. Pierwsze - w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy, drugie natomiast w sprawie dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez organy administracji rządowej. 

Związek Nauczycielstwa Polskiego mówi wprost, że żadne przedstawione przepisy nie spełniają oczekiwań w zakresie wysokości wynagrodzenia zasadniczego. Przedłożony projekt rozporządzenia płacowego został negatywnie zaopiniowany przez ZNP. 

O wysokości wynagrodzeń przedstawiciele ZNP rozmawiali już z resortem. Co więcej - ich postulaty zostały przyjęte również przez Senacką Komisję i Senat. Mimo to resort jest nieugięty. Podobnie zresztą jak Związek, który wyraźnie domaga się proporcjonalnego ustalenia równego w minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego dla wszystkich stopni awansu zawodowego nauczycieli – ze szczególnym uwzględnieniem różnicy wynikającej z posiadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego i dyplomowanego.

Ważne: Zdaniem ZNP propozycja zawarta w Rozporządzeniu narusza przepis art. 30 ust. 2 Karty Nauczyciela, zgodnie z którym wysokość wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela powinna być uzależniona m.in. od stopnia awansu zawodowego. 

Nowe rozwiązania naruszają nawet przepisy Kodeksu pracy. W art. 78 § 1 kp znajduje się zasada zgodnie z którą wynagrodzenie powinno odpowiadać rodzajowi pracy i kwalifikacjom wymaganym przy jej wykonywaniu. 

Ważne: Przewidziano różnicę 173 zł brutto między wynagrodzeniem nauczyciela mianowanego, a nauczycielem początkującym. Stanowi to zaledwie 5% różnicy. 

Źródło:

Informacja opublikowana na oficjalnym portalu Związku Nauczycielstwa Polskiego - portal znp.edu.pl

Oprac. red. 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Jak oduczyć dziecko przeklinania

pobierz

Nowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów

pobierz

Reforma oświaty

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 42057 )
Array ( [docId] => 42057 )