Rękojmia za wady przysługuje z mocy prawa, a gwarancja wynika z dokumentu gwarancyjnego, w którym wystawca dokumentu (gwarant) zobowiązuje się do usunięcia wady fizycznej rzeczy lub dostarczenia rzeczy wolnej od wad. Jednak wady te muszą ujawnić się w ciągu terminu określonego w gwarancji.
Niezależnie od tego czy zostanie udzielona gwarancja na sprzedawane towary, kupujący może dochodzić swoich praw na podstawie rękojmi za wady fizyczne kupionej rzeczy.
W ramach rękojmi za wady fizyczne towaru sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę zmniejszającą jej wartość lub użyteczność ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub z przeznaczenia rzeczy, jeżeli rzecz nie ma właściwości, o których istnieniu zapewnił kupującego, albo jeżeli rzecz została kupującemu wydana w stanie niezupełnym (art. 556 kc). A zatem sprzedawca odpowiada za wady towaru bez względu na to czy ponosi on za nie winę, czy o nich wiedział. W przypadku rękojmi kupujący w momencie stwierdzenia wad rzeczy ma możliwość odstąpienia od umowy albo żądania obniżenia ceny, jeżeli zakupiony przez niego przedmiot ma wady (art. 560 kc). Jeśli jednak sprzedawca niezwłocznie wymieni wadliwy przedmiot lub usunie wadliwość, kupujący nie może już od umowy odstąpić.
W przypadku sprzedaży towaru pomiędzy przedsiębiorcami strony umowy, a więc sprzedawca i kontrahent (inny przedsiębiorca), mogą ustalać ograniczenia odpowiedzialności wynikającej z rękojmi za wady, np. ograniczyć odpowiedzialność tylko do gwarancji. Takich uzgodnień nie można dokonywać z konsumentami, którzy kupują towar jako osoby nieprowadzące działalności.
Odpowiedzialność z tytułu gwarancji jest, co do zasady, ograniczona do wad fizycznych rzeczy i nie dotyczy wadliwości prawnej. Jeśli w gwarancji inaczej nie zastrzeżono, odpowiedzialność z tytułu gwarancji obejmuje tylko wady powstałe z przyczyn tkwiących w sprzedanej rzeczy. Producent bądź sprzedawca (gwarant) decyduje co powinno być objęte gwarancją w sprzedanym przez niego towarze. Gwarancja ma służyć zapewnieniu właściwej jakości sprzedanego towaru. Natomiast ustanowienie dodatkowych uprawnień dla kupującego w ramach gwarancji może być ewentualnie dokonane w drodze dobrowolnej umowy.