Przedstawiciele handlowi muszą płacić PIT

Kategoria: PIT
Autor: Tomasz Król
Data: 05-09-2014 r.

Nawet jeżeli z umowy o pracę wynika, że wyjazdy są nieodłącznym i stałym elementem wykonywania obowiązków służbowych, nie oznacza to możliwości zwolnienia z podatku. Obowiązek zapłaty podatku powstaje, gdy pracownik nie przebywa w podróży służbowej, a na pracodawcy nie ciąży ustawowy obowiązek finansowania wydatków noclegowych czy żywieniowych pracownika.

Pracownikowi przysługuje w każdej dobie prawo do co najmniej 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku. Są jednak wyjątki. Jednym z nich jest sytuacja, w której pracownicy zarządzają w imieniu pracodawcy zakładem pracy oraz gdy pojawi się konieczność prowadzenia akcji ratowniczej w celu ochrony życia lub zdrowia ludzkiego, ochrony mienia lub środowiska albo usunięcia awarii. Tego rodzaju wyjątków nie można jednak rozciągnąć na wykonywanie obowiązków służbowych przez przedstawicieli handlowych.

Cechą pracy przedstawiciela handlowego jest to, że często po zakończeniu wykonywania zadań okazuje się, iż pracownik jest zbyt daleko od swojego miejsca zamieszkania, aby móc tam dojechać. Musiałby na dojazd przeznaczyć dużą część czasu przeznaczonego na odpoczynek. Pracodawca zapewnia mu więc nocleg i wyżywienie. Skoro jest to efektem mocy prawnej tego przepisu, to pracownik nie powinien być obciążony podatkiem dochodowym od nieodpłatnych świadczeń. Organy podatkowe nie zgadzają się na takie stosowanie przepisów.

Organy podatkowe uznają, że także stały ryczałt wypłacany z tytułu zakwaterowania w podróży oraz wyżywienia pracownika nie będącego w podróży służbowej powinny być opodatkowane po stronie pracownika. Fiskus uznaje bowiem, że takie świadczenia nie należą do obowiązków pracodawcy, mają charakter fakultatywny. Nie można bowiem wyprowadzić nakazu zapewnienia wyżywienia i noclegu dla przedstawicieli handlowych z ustawowych obowiązków pracodawcy związanych z porządkiem w zakładzie pracy, w tym z organizacją pracy lub wyposażeniem pracowników w narzędzia i materiały niezbędne do wykonywania pracy. Dla porównania koszty związane z eksploatacją samochodu służbowego w czasie godzin pracy nie powodują powstawania podatku po stronie pracownika.

Przedstawiciel handlowy nie będąc w podróży służbowej (nie jest w podróży, gdyż wykonuje obowiązki na obszarze wskazanym w umowie o pracę), nie może skorzystać z art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy o PIT. Przepis ten pozwala na zwolnienie z opodatkowania diet i innych należności za czas podróży służbowej pracownika.

Tomasz Król, specjalista w zakresie prawa pracy

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Najważniejsze zmiany w podatkach 2016 roku

pobierz

Imprezy integracyjne

pobierz

Zmiany w podatkach 2016

pobierz

Sprawdź, jak rozliczać VAT przy okresowym braku sprzedaży

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 35708 )
Array ( [docId] => 35708 )