Finansowanie wydatków z dotacji pozwala odliczyć VAT

Kategoria: VAT i akcyza
Data: 06-09-2013 r.

Do odliczenia podatku naliczonego od poczynionych zakupów, wystarczy ich pośredni związek z działalnością opodatkowaną. Oznacza to, że firma odliczy VAT od wydatków sfinansowanych dotacją. Potwierdził to Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 30 lipca 2013 roku (III SA/Wa 496/13).

W wyniku kontroli podatkowej przeprowadzonej u podatnika z branży mięsnej, organ podatkowy stwierdził, że w latach 2010 i 2011 odliczył on VAT od wydatków służących realizacji programu „Polska wołowina na polskim stole”. Projekt ten był finansowany z dotacji od funduszu promocji mięsa wołowego, na podstawie decyzji wydanej przez Prezesa Agencji Rynku Rolnego.

Organ podatkowy stwierdził w decyzji, że odliczenie podatku naliczonego związanego z zakupami na realizację tego programu, naruszało art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Zdaniem fiskusa zakupy te nie służyły wygenerowaniu sprzedaży opodatkowanej. Organ stwierdził, że obroty, które zrealizował podatnik nie miały związku z akcją mającą na celu promowanie walorów mięsa wołowego i korzyści, jakie wynikają z jego spożywania.

W związku z tym fiskus zakwestionował prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów, które zostały sfinansowane dotacją. Organ podatkowy stwierdził, że sama akcja nie wiązała się w żaden sposób ze sprzedażą opodatkowaną prowadzoną przez związek, nie służyła wygenerowaniu czy zwiększeniu sprzedaży.

 

Przedsiębiorca nie zgodził ze tym stanowiskiem i wniósł odwołanie od decyzji. Wykazywał w nim, że związek, jaki musi zachodzić między zakupem towaru lub usługi a sprzedażą opodatkowaną (konieczny do odliczenia VAT) nie musi mieć charakteru bezpośredniego. Potwierdza to jego zdaniem orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W przedmiotowej sprawie występował związek pośredni między kwestionowanymi przez organ zakupami, a prowadzoną sprzedażą. Propagowanie, bowiem w społeczeństwie spożycia mięsa wołowego i jego walorów kulinarnych powoduje, że następuje wzrost jego spożycia. To z kolei przekłada się na wzrost hodowli bydła, co w konsekwencji powoduje, że wzrasta zapotrzebowanie na usługi opodatkowane świadczone przez podatnika (badanie zwierząt, ich certyfikowanie itp.).

Organ drugiej instancji utrzymał w mocy decyzję organu pierwszej instancji. Podatnik wniósł skargę na tę decyzję do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Warszawie. Sąd przyznał rację przedsiębiorcy i uchylił decyzję.

Sąd uznał, że ocena stanu faktycznego dokonana przez fiskusa była zbytnio uproszczona. W ocenie sądu, chociaż akcja miała na celu promocję mięsa wołowego, to jednak w jej trakcie podatnik reklamował także swoją działalność opodatkowaną (podatnik wystawiał banery). Czynności takie należy uznać za służące zwiększeniu sprzedaży. Są one, więc związane ze sprzedażą opodatkowaną. Okoliczność, że promocja ta odbywała się przy okazji innej akcji promocyjnej, finansowanej ze środków funduszu nie ma znaczenia. Nie może to przesądzać o prawie do odliczenia podatku naliczonego, który został zapłacony przy zakupach dla potrzeb prowadzenia akcji promocyjnej, w zakresie spożycia mięsa wołowego. W konsekwencji organ podatkowy bezpodstawnie stwierdził, że skoro akcja promocyjna została sfinansowana z funduszu promocji mięsa wołowego, to akcja dotyczyła wyłącznie promowania mięsa, a nie mogła dotyczyć reklamowania działalności podatnika (jego usług).

Podstawa prawna: art. 86 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 ze zm.).

Rafał Kuciński, prawnik, specjalista z zakresu VAT


Zobacz także:

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Najważniejsze zmiany w podatkach 2016 roku

pobierz

Imprezy integracyjne

pobierz

Zmiany w podatkach 2016

pobierz

Sprawdź, jak rozliczać VAT przy okresowym braku sprzedaży

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 31458 )
Array ( [docId] => 31458 )