W rozporządzeniu w dużym stopniu powtórzone są regulacje dotychczas obowiązujące. Można jednak doszukać się nowych rozwiązań i doprecyzowania zagadnień budzących obecnie spory. Na podstawie nowych przepisów podatnicy będą ewidencjonować „każdą sprzedaż”, przy czym chodzi o sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Dotyczy to także wystawienia paragonu na zaliczkę i w tych wszystkich przypadkach, gdy mamy sprzedaż częściową - co dotychczas było niekiedy przedmiotem sporów i wątpliwości.
Projekt przewiduję również obowiązek odrębnego ewidencjonowania reklamacji i skont, gdzie poza danymi dotyczącymi pierwotnej sprzedaży, trzeba będzie dokładnie oznaczyć wskazane zdarzenia, a nawet wskazać dokumenty je potwierdzające - wszystko oczywiście również ze wskazaniem kwot podatku i ich zmian.
Inna odrębna ewidencja dotyczy przypadku wystąpienia „oczywistej pomyłki”. Prawodawca niestety nie definiuje tego pojęcia, co prowadzić będzie do oczywistych nadużyć ze strony kontrolujących, choć nakazuje wskazać przyczyny i okoliczności wystąpienia tejże omyłki.