Paragonu nie można wystawić przed wykonaniem usługi

Kategoria: VAT i akcyza
Autor: Piotr Kowalski
Data: 16-06-2014 r.

Wystawienie paragonu powinno nastąpić z chwilą dokonania sprzedaży lub świadczenia usługi. Musi to nastąpić nie później jednak niż w momencie powstania obowiązku podatkowego, czyli z chwilą wykonania usługi lub otrzymania zaliczki. Nie można wystawić faktury VAT ani paragonu przed wykonaniem świadczenia.

Niekiedy podatnicy, prowadzący działalność gospodarczą w oparciu o podatkową księgę przychodów i rozchodów, z góry znają wartość usług, które wyświadczają swoim klientom. Sytuacja może się komplikować, kiedy w pewnych okresach spodziewają się, że przekroczą próg obrotów powodujący obowiązek ewidencjonowania przychodów na kasie fiskalnej. Jeszcze bardziej sytuacja się komplikuje, jeżeli przedsiębiorca zatrudniający pracowników, wykonujących daną usługę w siedzibach klientów, musiałby wszystkich zaopatrzyć w kasy fiskalne. Zachodzi wówczas pokusa by, znając wartość danej usługi z góry, wystawić odpowiednią ilość paragonów wcześniej i rozdać je klientom później – po wykonaniu usługi i przyjęciu zapłaty.  

 

Z takim stanowiskiem nie zgadzają się jednak organy skarbowe.  Jak podkreślił dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, ewidencjonowanie obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej powinno się odbywać z chwilą dokonania sprzedaży – świadczenia usługi. Musi to nastąpić nie później jednak niż w momencie powstania obowiązku podatkowego, czyli z chwilą wykonania usługi lub ewentualnego otrzymania zaliczki (przedpłaty). Nie można potwierdzić fakturą VAT ani też żadnym innym dokumentem (np. paragonem fiskalnym) wykonania czegoś, co faktycznie nie zostało jeszcze wyświadczone. Taki dokument jest bowiem „dokumentem pustym” niedokumentującym żadnej transakcji.

Raport fiskalny dobowy trzeba sporządzić po zakończeniu sprzedaży w danym dniu, nie później jednak niż przed dokonaniem pierwszej sprzedaży w dniu następnym. Oznacza to, że podatnik powinien na koniec dnia sporządzić zestawienie sprzedaży z danego dnia, czyli zestawić wyświadczone usługi wraz z przypisanym im obrotem. Jeżeli podatnik wystawi paragony fiskalne 2 dni przed wykonaniem usług, sporządzone przez niego dobowe raporty fiskalne oraz prowadzona na ich podstawie ewidencja nie będą odzwierciedlać stanu faktycznego.

Źródło:

Interpretacja indywidualna dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 10 czerwca 2011 r., nr IPPP2-443-394/11-2/AK

Piotr Kowalski

Tagi: faktura, pkpir

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Najważniejsze zmiany w podatkach 2016 roku

pobierz

Imprezy integracyjne

pobierz

Zmiany w podatkach 2016

pobierz

Sprawdź, jak rozliczać VAT przy okresowym braku sprzedaży

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 35199 )
Array ( [docId] => 35199 )