Pod koniec ubiegłego roku, 17 grudnia podpisano decyzję wykonawczą Rady upoważniającą Polskę do stosowania środków stanowiących odstępstwo od art. 26 ust. 1 lit. a i art. 168 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. W konsekwencji Polska uzyskała derogację, która jest podstawą do wprowadzenia zmian w zakresie odliczania VAT od zakupu samochodów, paliwa do ich napędu oraz innych wydatków eksploatacyjnych.
Zmienione przepisy mają w sposób kompleksowy uregulować zasady odliczania VAT w odniesieniu do wszystkich wydatków dotyczących samochodów osobowych oraz innych pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony, wykorzystywanych do celów mieszanych, tj. działalności gospodarczej i prywatnej. Dotyczy to tzw. aut z kratką.
Projektowana ustawa wprowadza ograniczenia w odliczaniu podatku naliczonego w odniesieniu do wszystkich wydatków. Ograniczenia dotyczą zakupu paliw do napędu, innych wydatków eksploatacyjnych, np. usług serwisowych w odniesieniu do pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, wykorzystywanych zarówno do celów gospodarczych i prywatnych.