Prawo do odliczenia VAT z duplikatu faktury zależy od powodu jej wystawienia

Kategoria: VAT i akcyza
Data: 28-09-2015 r.

Na moment rozliczenia duplikatów wpływa to, czy pierwotny dokument sprzedaży dotarł do firmy i czy został zaksięgowany. Podatnicy nadal mają wątpliwości dotyczące tego, kiedy mogą odliczać VAT z duplikatów faktur. Są tu możliwe dwa rozwiązania.

Pierwsze ma zastosowanie, jeżeli egzemplarz faktury przeznaczony dla nabywcy ulegnie zniszczeniu lub zaginie, zanim zostanie otrzymany przez nabywcę. W takich przypadkach otrzymanie duplikatu wywołuje takie same skutki, jak otrzymanie faktury pierwotnej. Najczęściej więc skutkuje powstaniem prawa do odliczenia (zgodnie z art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy o VAT). A zatem w takich sytuacjach odliczenie jest możliwe najczęściej w okresie rozliczeniowym otrzymania duplikatu (zob. interpretację indywidualną dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, nr IPPP1/443-1082/14-2/JŻ).

2 Wariant odliczenia

 

Drugi ze scenariuszy ma zastosowanie, jeżeli egzemplarz faktury przeznaczony dla nabywcy ulega zniszczeniu lub zaginie po otrzymaniu przez nabywcę. Wówczas otrzymanie duplikatu nie wpływa na okres rozliczeniowy powstania prawa do odliczenia. Jest nim nadal okres otrzymania przez nabywcę pierwotnego egzemplarza faktury (odpowiednie zastosowanie mają w tym zakresie wyjaśnienia organów podatkowych wydawane na gruncie przepisów obowiązujących do końca 2013 roku – np. interpretacja indywidualna dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z  23 kwietnia 2010 r., nrILPP2/443-222/10-2/AK).

W takich przypadkach z prawa do odliczenia podatnicy najczęściej mogą korzystać w drodze korekty deklaracji VAT złożonej za okres rozliczeniowy otrzymania egzemplarza faktury, który uległ zniszczeniu lub zaginął.

Z interpretacji indywidualnej dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 20 kwietnia 2015 r., nr IBPP2/4512-35/15/ICz wynika, że drugi ze wskazanych wariantów ma zastosowanie również w przypadkach, gdy treść pierwotnie otrzymanych egzemplarzy jest przez nabywcę kwestionowana i bez księgowania odsyłana sprzedawcy.

Jest to stanowisko prawidłowe, gdyż nie ma powodu, aby ze względu na takie okoliczności inaczej traktować zniszczenie lub zaginięcie faktury po otrzymaniu przez nabywcę (na podstawie art. 86 ust. 13 ustawy o VAT). Pamiętajmy jednak, że w wyjaśnieniach organów podatkowych można się również spotkać ze stanowiskiem odmiennym. Jako przykład można wskazać interpretację indywidualną dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 10 stycznia 2013 r. (nr IBPP1/443-1032/12/AL). Organ podatkowy wyjaśnił w niej, że  skoro podatnik nie ujął w rejestrach VAT faktury VAT, tylko odesłał ją wystawcy bez odliczania VAT naliczonego w tej fakturze, to ma prawo pomniejszyć podatek należny w okresie rozliczeniowym, w którym otrzymał duplikat faktury VAT, lub może to zrobić za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych. Nadużyciem byłoby zatem stwierdzenie, że stanowisko zaprezentowane w komentowanej interpretacji jest przez organy podatkowe reprezentowane jednolicie.

Tomasz Krywan, prawnik, doradca podatkowy

Tagi: faktura

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Najważniejsze zmiany w podatkach 2016 roku

pobierz

Imprezy integracyjne

pobierz

Zmiany w podatkach 2016

pobierz

Sprawdź, jak rozliczać VAT przy okresowym braku sprzedaży

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 37829 )
Array ( [docId] => 37829 )