Ustawa o usługach turystycznych bardzo restrykcyjnie traktuje działalność biur podróży, udzielając szerokiej ochrony ich klientom. Przede wszystkim foldery, katalogi i broszury reklamowe mają wskazać w sposób dokładny i zrozumiały wszystkie niezbędne informacje, w tym między innymi cenę imprezy turystycznej lub usługi turystycznej albo sposób jej ustalenia, miejsce pobytu lub trasę imprezy, rodzaj, klasę, kategorię lub charakterystykę środka transportu, położenie, rodzaj i kategorię obiektu zakwaterowania, ilość i rodzaj posiłków czy też program zwiedzania i atrakcji turystycznych.
Są to zatem bez wątpienia szczegóły, pozwalające klientowi biura podróży stosunkowo dokładnie ocenić jakość świadczonych usług oraz sprecyzować swoje oczekiwania. Żadna z podanych informacji nie może wprowadzać w błąd, a zatem na przykład przedstawiać warunków zakwaterowania w sposób korzystniejszy, niż ma to miejsce w rzeczywistości.
Organizator turystyki nie odpowiada za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy o świadczenie usług turystycznych tylko wtedy, gdy niewykonanie lub nienależyte wykonanie jest spowodowane wyłącznie działaniem lub zaniechaniem klienta, osób trzecich, nieuczestniczących w wykonywaniu usług przewidzianych w umowie, jeżeli tych działań lub zaniechań nie można było przewidzieć ani uniknąć, albo siłą wyższą. Odpowiedzialności organizatora nie można też wyłączyć za pomocą postanowień umowy.
Jeżeli zatem w trakcie urlopu stwierdzimy, że zostaliśmy w jakikolwiek sposób wprowadzeni w błąd lub że świadczona usługa turystyczna nie odpowiada usłudze, za którą zapłaciliśmy, mamy obowiązek zgłosić to organizatorowi, a niezależnie od tego prawo do wniesienia reklamacji w terminie 30 dni od dnia zakończenia imprezy.