Prawa pasażera i turysty podczas podróży

Autor: Siudowska Dorota
Data: 15-06-2012 r.

Wyjeżdżając na urlop warto wiedzieć, jakie przysługują nam prawa w razie nagłych nieprzewidzianych okoliczności takich jak odwołany lot, opóźniony pociąg czy zaginiony bagaż. Warto wiedzieć, gdzie w takim przypadku możemy się odwoływać.

Podróż samolotem

Jeśli będziesz czekać na lotnisku na opóźniony lot, masz prawo bezpłatnie otrzymywać posiłki i napoje oraz bieżące informacje o czasie opóźnienia. Możesz domagać się też bezpłatnego noclegu w hotelu wraz z darmowym transportem między lotniskiem a hotelem, jeżeli z powodu opóźnienia miałbyś spędzić noc na lotnisku.

W sytuacji, gdy lot zostanie odwołany, możesz domagać się odszkodowania od linii lotniczych (250-600 EUR w zależności od zasięgu podróży) na podstawie przepisów unijnego rozporządzenia WE 261/2004. Wyjątek: problemy nastąpiły z powodu siły wyższej, np. złych warunków atmosferycznych czy strajku. Wtedy możesz żądać zwrotu ceny biletu w ciągu 7 dni, dodatkowe odszkodowanie za stracony urlop nie będzie Ci przysługiwało.

Podróż pociąganiem lub autokarem

Gdy podróż pociągiem wydłuży się, możesz domagać się finansowej rekompensaty. Zgodnie z rozporządzeniem nr 1371/2007/WE dotyczącym praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym za opóźnienie można domagać się odszkodowania: 25% ceny biletu, gdy sięgnęło od 60 do 119 minut i 50% ceny biletu, jeśli pociąg był opóźniony o 120 minut lub więcej.

Dotyczy to przejazdów na terenie Polski i UE pociągami: Ekspres, InterCity, Express InterCity, EuroCity lub EuroNight. Poproś konduktora o potwierdzenie faktu opóźnienia na bilecie, a następnie złóż pisemną skargę do przewoźnika.

Opóźnienie autokaru także możesz reklamować u organizatora wyjazdu. Aktualnie obowiązujące przepisy nie precyzują jednak wysokości rekompensaty, jakiej masz prawo się domagać.

Problemy z bagażem

Jeśli wylądujesz na urlopie bez bagażu albo zostanie on uszkodzony, będąc jeszcze na lotnisku wypełnij protokół nieprawidłowości bagażowej (tzw. PIR) i zachowaj jego kopię. Następnie złóż reklamację w terminie 7 dni od odbioru uszkodzonego bagażu i 21 dni od odbioru opóźnionego bagażu.

Warto zwrócić się do przewoźnika z wnioskiem o wypłatę dziennej diety na zakup rzeczy pierwszej potrzeby, tj. środków higieny osobistej czy ubrań, jeśli bagaż zaginął lub jest opóźniony. Można też zakupić je na własny koszt, a następnie przedstawić rachunki przy składaniu reklamacji. Powinny to być racjonalne wydatki, nie należy liczyć na zwrot pieniędzy za zakup drogich markowych ubrań czy kosmetyków.

Za zniszczenie walizki lub zagubienie bagażu linie lotnicze ponoszą odpowiedzialność do górnej granicy 1131 SDR (co stanowi kwotę ok. 5500 zł). Wycena odbywa się w oparciu o rachunki za rzeczy, które znajdowały się w walizce. Jeśli nie dostarczysz paragonów, przewoźnik może wówczas wycenić wartość zaginionego bagażu na podstawie jego wagi, co jest mniej korzystne.

Pamiętaj, zawsze możesz zgłosić się po bezpłatną pomoc do Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Polsce. Prawnicy ECK udzielają Ci bezpłatnych porad prawnych i informacji o prawach konsumentów w UE (tel. 22 55 60 118, pon.- pt. w godz. 10:00-14:00). ECK pomaga również w polubownym dochodzeniu roszczeń od przedsiębiorców (np. linii lotniczych, hotelu, biura podróży) zarejestrowanych poza Polską, w krajach UE, Norwegii i Islandii.

oprac. na podst. ECK

Siudowska Dorota

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Mądra pochwała, twórcza krytyka

pobierz

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Ziołowa apteczka

pobierz

Zdrowy kręgosłup i stawy

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 29410 )
Array ( [docId] => 29410 )