Umowa z konsumentem zawierana on-line na przykładzie booking.com

Data: 12-04-2022 r.

Konsumenci są specjalnie chronieni. Dotyczy to wszelkich umów zawieranych z nimi przez przedsiębiorców, postrzeganych jako silniejsza strona. Specjalne wytyczne dotyczą umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorcy. W najnowszym orzeczeniu Trybunał Sprawiedliwości UE odniósł się także do umów zawieranych on-line. A wszystko w kontekście rezerwacji pokoju poprzez znany portal booking.com działający na terenie Niemiec. 

Ważne: Umowa zawarta z konsumentem za pomocą środków elektronicznych będzie skuteczna jedynie wtedy, gdy konsument będzie w stanie jednoznacznie stwierdzić, że kliknięcie przycisku zamówienia, sprawi że będzie miał on obowiązek zapłaty. Taką tezę zawiera wyrok TSUE z 7 kwietnia 2022 r. - sygn. C-249/21.

Stan faktyczny

 

Konsument będący bohaterem tej opowieści, przeglądał znany portal booking.com w poszukiwaniu noclegu. Kliknął w zdjęcia przedstawiające hotel i dalej wykaz z prezentacją dostępnych pokoi. Ostatecznie przekazał swoje dane osobowe, a także dane osób z którymi miał podróżować, po czym skorzystał z przycisku opisanego jako "Sfinalizuj rezerwację". 

Nie pojawił się w zarezerwowanym terminie, ale otrzymał z hotelu fakturę za pobyt. Ponieważ nie uregulował płatności - sprawa trafiła do sądu, a stąd już przed oblicze Trybunału Sprawiedliwości. Wątpliwości sądu dotyczyły procesu składania rezerwacji. Czy w przypadku umów zawieranych na odległość przy pomocy środków elektronicznych wystarczający jest zapis "sfinalizuj rezerwację" i czy w dostateczny sposób informuje on o tym, że kliknięcie spowoduje powstanie zlecenia z obowiązkiem zapłaty. I czy w analizie tego przypadku należy też brać pod uwagę kontekst całego procesu składania zamówienia, w postaci przekazywania danych osobowych i wyboru terminu. 

Zdaniem TSUE

Przepisy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2011/83 z 25 października 2011 r. w sprawie praw konsumentów jasno wskazują, że zawieranie z konsumentem umowy przy użyciu środków elektronicznych wiąże się z obowiązkami przedsiębiorcy. Musi on dostarczyć istotnych informacji odnośnie umowy jeszcze przed złożeniem zamówienia a także wyraźnie poinformować konsumenta, że złożenie zamówienia spowoduje obowiązek zapłaty. 

Biorąc to pod uwagę, trzeba kategorycznie stwierdzić, że przycisk zamówienia musi wprost zawierać informację o tym że jego wybór skutkuje złożeniem zamówienia z jednoczesnym obowiązkiem zapłaty. Oczywiście treść przedstawiona w dyrektywie ("zamówienie z obowiązkiem zapłaty") jest jedynie przykładowa. Jednak wybierając inne sformułowanie, państwa członkowskie muszą stać na straży aby użyte sformułowania nie pozostawiały wątpliwości co do skutków złożenia zamówienia. Jeśli przepisy nie zawierają przykładowych sformułowań, sam przedsiębiorca może je kształtować. Jednak musi mieć na względzie przejrzystość dla konsumentów. 


Zobacz także: Bezpieczne PDF-y

Ważne: Do oceny, czy w danym przypadku przedsiębiorca jasno sformułował powstanie obowiązku zapłaty, ważna jest jedynie treść zawarta na przycisku zamówienia. Nie można badać tego w kontekście całego procesu doprowadzającego do kliknięcia. 

Źródło:

Komunikat prasowy w sprawie wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 7 kwietnia 2022 r. w sprawie C-249/21 - curia.europa.eu

Oprac. red.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Mądra pochwała, twórcza krytyka

pobierz

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Ziołowa apteczka

pobierz

Zdrowy kręgosłup i stawy

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [cid] => K000KN [docId] => 41629 )
Array ( [cid] => K000KN [docId] => 41629 )