Sprzeciw należy wnieść do Komisji Lekarskiej, za pośrednictwem Rzecznika Praw Pacjenta. Komisja działa przy Rzeczniku Praw Pacjenta.
Sprzeciw należy uzasadnić. W uzasadnieniu musi też znaleźć się wskazanie przepisu prawa, z którego wynikają prawa lub obowiązki pacjenta, na które wpływ ma opinia bądź orzeczenie. Ważne jest, że jeżeli sprzeciw nie będzie zawierał uzasadnienia, bądź nie będzie wskazywał przepisów, które stanowią o prawach lub obowiązkach pacjenta, zostanie on zwrócony osobie, która go wniosła.
Termin do wniesienia sprzeciwu wynosi 30 dni, licząc od dnia, w którym została wydana opinia lub orzeczenie lekarza, której przedmiotem był stan zdrowia pacjenta.
Komisja Lekarska wydaje orzeczenie na skutek wniesionego sprzeciwu, w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia jego wniesienia. Rozstrzygając w danej sprawie, Komisja opiera się na dokumentacji medycznej, a także, jeżeli zachodzi taka potrzeba, może przeprowadzić badanie pacjenta. Komisja wydaje orzeczenia bezwzględną większością głosów w obecności pełnego składu Komisji. Od rozstrzygnięcia wydanego przez Komisję nie przysługuje już żaden środek odwoławczy.
W skład Komisji wchodzi trzech lekarzy, którzy są powoływani przez Rzecznika Praw Pacjenta. Lekarz, który bierze udział w posiedzeniu Komisji, ma prawo do wynagrodzenia. Wynagrodzenie to ustala Rzecznik Praw Pacjenta.