Tworzenie wspólnej obsługi pozwoli na uzyskanie dużych oszczędności (m.in. w wyniku lepszego wykorzystania posiadanych zasobów, zmniejszenia kosztów), sprzyjać będzie poprawie jakości procesów poprzez standaryzację, umożliwi także bardziej elastyczne zarządzanie jednostkami, czyli ogólnie ujmując, przyczyni się do usprawnienia sposobu działania służb publicznych.
Zmiany w gospodarce finansowej samorządów od 2016 r.
Przyjęta 25 czerwca 2015 r. ustawa o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw rozszerza zastosowania mechanizmu wspólnej obsługi w samorządach i gospodarce finansowej samorządów.
Funkcjonujące obecnie samorządowe jednostki budżetowe zwane „ZEAS-ami” z dniem wejścia w życie przedmiotowej ustawy nie ulegną likwidacji. Artykuł 48 ustawy zmieniającej wprowadza okres przejściowy, nie dłuższy jednak niż 12 miesięcy, w którym to jednostki obsługi ekonomiczno-administracyjnej szkół i placówek utworzone przez jednostki samorządu terytorialnego będą musiały być zlikwidowane lub muszą dostosować do nowych wymogów swoje działania i wewnętrzne procedury.
Tabela. Skrótowe przedstawienie zmian w zakresie ogólnie rozumianej gospodarki finansowej
zakres czynności |
Według dotychczasowego stanu prawnego |
Według znowelizowanych przepisów |
Dysponowanie środkami publicznymi |
kierownik jednostki |
kierownik jednostki |
Zaciąganie zobowiązań |
kierownik jednostki |
kierownik jednostki |
Sporządzanie planu finansowego, dokonywanie zmian i zatwierdzanie |
kierownik jednostki |
kierownik jednostki |
Odpowiedzialność za obowiązki z zakresu rachunkowości |
kierownik jednostki |
kierownik jednostki obsługującej |
Odpowiedzialność z zakresu sprawozdawczości |
kierownik jednostki |
kierownik jednostki obsługującej |
Dysponowanie środkami pieniężnymi, czyli realizacja wszelkich czynności o charakterze technicznym, wynikających z decyzji kierownika jednostki |
kierownik jednostki, główny księgowy lub upoważniony pracownik |
kierownik jednostki obsługującej |
Główny księgowy w jednostce budżetowej |
obowiązek zatrudniania |
nie ma konieczności zatrudniania głównego księgowego, obowiązek zapewnienia tej funkcji będzie spoczywał na jednostce obsługującej |
Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych w zakresie braku kontroli zarządczej |
kierownik jednostki |
kierownik jednostki obsługującej |
Odpowiedzialność za przeprowadzenie inwentaryzacji w przypadku powierzenia obowiązków z zakresu rachunkowości |
osoba, która przyjęła prowadzenie obowiązków i odpowiedzialność w tym zakresie |
osoba, która przyjęła prowadzenie obowiązków i odpowiedzialność w tym zakresie |
Podpisywanie dokumentów księgowych |
kierownik jednostki |
kierownik jednostki obsługującej |
Wnoszenie zastrzeżeń w przypadku nieprawidłowości operacji czy też nierzetelności lub niekompletności dokumentu dotyczącego danej operacji |
główny księgowy jednostki |
kierownik jednostki obsługującej |
Żądanie od kierowników komórek organizacyjnych jednostki udzielania niezbędnych informacji i wyjaśnień niezbędnych w zakresie przeprowadzonych operacji |
główny księgowy jednostki |
kierownik jednostki obsługującej |
Możliwość wglądu do dokumentów i wyliczeń dotyczących przeprowadzonej operacji |
główny księgowy jednostki |
kierownik jednostki obsługującej |
Wnioskowanie do kierownika jednostki o określenie trybu, zgodnie z którym mają być wykonywane przez inne komórki organizacyjne jednostki prace niezbędne do zapewnienia prawidłowości gospodarki finansowej oraz ewidencji księgowej, kalkulacji kosztów i sprawozdawczości finansowej |
główny księgowy jednostki |
kierownik jednostki obsługującej |
Podpisywanie sprawozdań |
kierownik i główny księgowy jednostki |
kierownik i główny księgowy/pracownik realizujący zadania głównego księgowego jednostki obsługującej |
Jak wynika z zestawienia, wprowadzone zmiany odciążą kierownika jednostki, zmniejszą jego odpowiedzialność z zakresu obowiązków rachunkowych i sprawozdawczych.
Pozytywne jest zapewnienie okresu przejściowego dla ostatecznego terminu wprowadzenia zmian organizacyjnych, co pozwoli jednostkom na spokojną analizę możliwych rozwiązań i wybranie optymalnej formy pod względem korzyści organizacyjnych i finansowych.
- Ustawa z 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2015 r. poz. 1045).
- Ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz.U. z 2013 r. poz. 594).
- Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.).
- Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.).
- Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572).
Zobacz także:
