Zmiany w gospodarce finansowej samorządów od 2016 r.

Data: 22-10-2015 r.

Przyjęta 25 czerwca 2015 r. ustawa o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw rozszerza zastosowania mechanizmu wspólnej obsługi w samorządach i gospodarce finansowej samorządów.

Tworzenie wspólnej obsługi pozwoli na uzyskanie dużych oszczędności (m.in. w wyniku lepszego wykorzystania posiadanych zasobów, zmniejszenia kosztów), sprzyjać będzie poprawie jakości procesów poprzez standaryzację, umożliwi także bardziej elastyczne zarządzanie jednostkami, czyli ogólnie ujmując, przyczyni się do usprawnienia sposobu działania służb publicznych.

 

Funkcjonujące obecnie samorządowe jednostki budżetowe zwane „ZEAS-ami” z dniem wejścia w życie przedmiotowej ustawy nie ulegną likwidacji. Artykuł 48 ustawy zmieniającej wprowadza okres przejściowy, nie dłuższy jednak niż 12 miesięcy, w którym to jednostki obsługi ekonomiczno-administracyjnej szkół i placówek utworzone przez jednostki samorządu terytorialnego będą musiały być zlikwidowane lub muszą dostosować do nowych wymogów swoje działania i wewnętrzne procedury.

Tabela. Skrótowe przedstawienie zmian w zakresie ogólnie rozumianej gospodarki finansowej

zakres czynności

Według dotychczasowego stanu prawnego

Według znowelizowanych przepisów

Dysponowanie środkami publicznymi

kierownik jednostki

kierownik jednostki

Zaciąganie zobowiązań

kierownik jednostki

kierownik jednostki

Sporządzanie planu finansowego, dokonywanie zmian i zatwierdzanie

kierownik jednostki

kierownik jednostki

Odpowiedzialność za obowiązki z zakresu rachunkowości

kierownik jednostki

kierownik jednostki obsługującej

Odpowiedzialność z zakresu sprawozdawczości

kierownik jednostki

kierownik jednostki obsługującej

Dysponowanie środkami pieniężnymi, czyli realizacja wszelkich czynności o charakterze technicznym, wynikających z decyzji kierownika jednostki

kierownik jednostki, główny księgowy lub upoważniony pracownik

kierownik jednostki obsługującej

Główny księgowy w jednostce budżetowej

obowiązek zatrudniania

nie ma konieczności zatrudniania głównego księgowego, obowiązek zapewnienia tej funkcji będzie spoczywał na jednostce obsługującej

Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych w zakresie braku kontroli zarządczej

kierownik jednostki

kierownik jednostki obsługującej

Odpowiedzialność za przeprowadzenie inwentaryzacji w przypadku powierzenia obowiązków z zakresu rachunkowości

osoba, która przyjęła prowadzenie obowiązków i odpowiedzialność w tym zakresie

osoba, która przyjęła prowadzenie obowiązków i odpowiedzialność w tym zakresie

Podpisywanie dokumentów księgowych

kierownik jednostki

kierownik jednostki obsługującej

Wnoszenie zastrzeżeń w przypadku nieprawidłowości operacji czy też nierzetelności lub niekompletności dokumentu dotyczącego danej operacji

główny księgowy jednostki

kierownik jednostki obsługującej

Żądanie od kierowników komórek organizacyjnych jednostki udzielania niezbędnych informacji i wyjaśnień niezbędnych w zakresie przeprowadzonych operacji

główny księgowy jednostki

kierownik jednostki obsługującej

Możliwość wglądu do dokumentów i wyliczeń dotyczących przeprowadzonej operacji

główny księgowy jednostki

kierownik jednostki obsługującej

Wnioskowanie do kierownika jednostki o określenie trybu, zgodnie z którym mają być wykonywane przez inne komórki organizacyjne jednostki prace niezbędne do zapewnienia prawidłowości gospodarki finansowej oraz ewidencji księgowej, kalkulacji kosztów i sprawozdawczości finansowej

główny księgowy jednostki

kierownik jednostki obsługującej

Podpisywanie sprawozdań

kierownik i główny księgowy jednostki

kierownik i główny księgowy/pracownik realizujący zadania głównego księgowego jednostki obsługującej

Jak wynika z zestawienia, wprowadzone zmiany odciążą kierownika jednostki, zmniejszą jego odpowiedzialność z zakresu obowiązków rachunkowych i sprawozdawczych.

Pozytywne jest zapewnienie okresu przejściowego dla ostatecznego terminu wprowadzenia zmian organizacyjnych, co pozwoli jednostkom na spokojną analizę możliwych rozwiązań i wybranie optymalnej formy pod względem korzyści organizacyjnych i finansowych.

Maria Kucharska-Fiałkowska, ABI, specjalista ds. audytu

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Wypłata dodatkowego wynagrodzenia rocznego w 2016 r.

pobierz

Resort finansów wyjaśnia jak liczyć prewspółczynnik

pobierz

Przetwarzanie danych osobowych w urzędach

pobierz

Zasady udostępniania informacji publicznej. Obowiązki urzędów

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 37974 )
Array ( [docId] => 37974 )