Prezydent podpisał tzw. tarczę prawną

Data: 26-10-2022 r.

Tarczą prawną jest zespół przepisów, które mają ułatwić załatwianie wielu spraw. Przede wszystkim oczywiście w starciu z urzędem. Obietnice płynące z uzasadnienia mówią o prostych formularzach urzędowych, możliwości składania większej liczby wniosków on-line, postępowanie administracyjne ma być szybsze, podobnie jak wydawanie decyzji administracyjnych. Brzmi jak lista życzeń. 

Przepisy stanowiące tzw. Tarczę prawną zostały podpisane przez Prezydenta 21 października 2022 r. Zmiany dotyczą ponad 40 ustaw. Skierowane są zarówno dla obywateli jak i dla przedsiębiorców. Regulacja jest realizacją jednego z kamieni milowych decydujących o realizacji Krajowego Planu Odbudowy. 

 

Nowe przepisy mają nie tylko ułatwić prowadzenie działalności gospodarczej, lecz pozytywnie wpłynąć również na obniżenie kosztów jej prowadzenia. Głównym celem nowych przepisów miało być zmniejszenie obciążeń regulacyjnych, które są niekorzystne z punktu widzenia obywateli. 

Jak już wspomnieliśmy wcześniej, zmian wprowadzonych w tarczy jest bardzo dużo. Oto najważniejsze z nich. Dzięki tej ustawie, w zamówieniach publicznych będzie już wyraźna podstawa prawna do dokonywania waloryzacji wynagrodzeń wykonawców poprzez zmianę zawartych umów, wprowadzenia do nich nowych klauzul waloryzacyjnych lub modyfikację dotychczasowych.  Nowe przepisy wprowadzają możliwość skorzystania z postępowania uproszczonego lub milczącego trybu załatwienia sprawy. Dotyczy to chociażby uzyskania licencji połowowej, książeczki żeglarskiej, nadania uprawnień przewodnika górskiego, udzielenia prawa do wydawania świadectw dokumentujących potwierdzenie właściwości leczniczych naturalnych surowców. leczniczych i właściwości leczniczych klimatu.

Uzyskanie wielu decyzji ma być szybsze. Dotyczy to m.in. decyzji w sprawach wpisu do rejestru rzeczoznawców w zakresie rodzajów artykułów rolno-spożywczych. Innymi decyzjami podawanymi jako dobry przykład są: zgoda na przeklasyfikowanie geologicznych zasobów, nakaz dokonania obmiaru wyrobisk, przedłożenie operatu ewidencyjnego w innym terminie. 

Różne posiedzenia wielu organów ma być prowadzone online, podobnie jak w sferę elektroniczną mają przejść procedury administracyjne. Nowością jest możliwość składania w formie elektronicznej wniosków o udzielenie zgody wodnoprawnej, wniosku o udzielenie przyrzeczenia wydania pozwolenia wodnoprawnego. Pełna elektronizacja dotknie składanie deklaracji do ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego przez organizatorów turystyki i przedsiębiorców. 

Pojawi się również możliwości składania m.in. wniosków o przyznanie świadczeń dla studentów oraz ich obsługi przez uczelnię za pomocą uczelnianego systemu obsługi studentów.

Część przepisów wejdzie w życie już w połowie listopada 2024 r.  Pozostałe od 1 stycznia 2023 r. lub 1 stycznia 2024 r. 

Źródło:

Informacja opublikowana na oficjalnej stronie internetowej Ministerstwa Rozwoju i Technologii - portal gov.pl

Oprac. red.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Wypłata dodatkowego wynagrodzenia rocznego w 2016 r.

pobierz

Resort finansów wyjaśnia jak liczyć prewspółczynnik

pobierz

Przetwarzanie danych osobowych w urzędach

pobierz

Zasady udostępniania informacji publicznej. Obowiązki urzędów

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 42300 )
Array ( [docId] => 42300 )