Rady seniorów - uregulowana forma aktywizacji osób starszych

Data: 22-03-2023 r.

Funkcjonowanie osób starszych w społeczeństwie jest dość trudne. Pojawia się więc wiele rozwiązań, także prawnych, które mają pomóc w aktywizacji, dzięki której codzienność osób starszych stanie się nie tylko ciekawsza, lecz także łatwiejsza. Jedną z takich form ma być stworzenie większych możliwości dla powoływania rad seniorów w samorządach. 

Nowa ustawa z 9 marca 2023 r. wprowadzająca zmiany przepisów w ustawach o samorządzie gminnym, o samorządzie powiatowym oraz o samorządzie województwa została podpisana przez Prezydenta 15 marca 2023 r. W uzasadnieniu ustawy podkreślone jest znaczenie osób starszych dla funkcjonowania społeczeństwa i mimo wzrostu świadomości ich roli, nie istniały do tej pory odpowiednie przepisy dla rad seniorów. Te z kolei nie są wcale zjawiskiem powszechnym. 

Rolą rady seniorów jest doradzać, mają charakter konsultacyjny. Otrzymały możliwość kierowania pytań i wniosków w sprawach dotyczących gminy, powiatu czy województwa, w zależności od tego gdzie działają. Zarówno pytania jak i wniosku muszą mieć formę uchwały, na które to rady seniorów będą otrzymywać odpowiedź na piśmie. Odpowiednio wójt, burmistrz, prezydent miasta, starosta bądź marszałek województwa odpowiedzą na pytania na piśmie w ciągu 30 dni od dnia otrzymania. 

Jak według nowych przepisów ma zmienić się funkcjonowanie rad seniorów? Rada gminy, rada powiatu oraz sejmik województwa:
a) mają obowiązek utworzyć radę seniorów (odpowiednio gminną, powiatową lub wojewódzką) jeżeli z takim wnioskiem wystąpi wymagana ustawowo liczba osób, które ukończyło 60 lat i są mieszkańcami danego gminy, powiatu bądź województwa. Utworzenie rady seniorów musi w tym przypadku nastąpić nie później niż 3 miesiące od dnia złożenia poprawnego wniosku.
b) może dobrowolnie z własnej inicjatywy, bądź też z inicjatywy zainteresowanych środowisk lokalnych utworzyć taką radę. Jeśli inicjatywa była wyrażona we wnioski, powinien być rozpatrzony nie później niż 3 miesiące od dnia złożenia. Jeżeli wniosek zostanie odrzucony - ten sam podmiot może złożyć kolejny po upływie co najmniej 6 miesięcy. 

Źródło:

Informacja w sprawie ustawy z dnia 9 marca 2023 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o samorządzie powiatowym oraz ustawy o samorządzie województwa opublikowana na oficjalnej stronie Prezydenta RP - portal prezydent.pl

Oprac. red.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Wypłata dodatkowego wynagrodzenia rocznego w 2016 r.

pobierz

Resort finansów wyjaśnia jak liczyć prewspółczynnik

pobierz

Przetwarzanie danych osobowych w urzędach

pobierz

Zasady udostępniania informacji publicznej. Obowiązki urzędów

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 42777 )
Array ( [docId] => 42777 )