Ewidencja faktur za zakup druków ścisłego zarachowania

Data: 29-05-2013 r.

Jednostka publiczna, nabywając druki ścisłego zarachowania zakup taki powinna odpowiednio zaewidencjonować. Można to zrobić np. przez ponumerowanie całych bloczków. Stawa o rachunkowości nie przewiduje natomiast konieczności osobnej ewidencji faktur dokumentujących zakup druków ścisłego zarachowania.

Zasady postępowania z drukami ścisłego zarachowania jednostki sektora finansów publicznych powinny określić w swoich uregulowaniach wewnętrznych.

Instrukcja lub polityka rachunkowości

W tym celu kierownik jednostki może podpisać instrukcję w sprawie ewidencji i kontroli druków ścisłego zarachowania stanowiącej załącznik do zarządzenia. Gospodarka drukami ścisłego zarachowania może być również określona, jako cześć polityki rachunkowości.

Jeżeli zatem z zapisów (ustaleń wewnętrznych jednostki ) nie będzie wynikał obowiązek numerowania faktur dotyczących zakupu druków ścisłego zarachowania (np. w celu odpowiedniego ujęcia w księdze druków ścisłego zarachowania) to jednostka nie ma obowiązku tego robić.

Można numerować same „bloczki”

Specjalna ewidencja druków ścisłego zarachowania, z uwagi na ich szczególną wartość jako dowodów księgowych, ma przede wszystkim zapobiegać ewentualnym nadużyciom związanym ze stosowaniem tych druków.

W praktyce, w celu przeprowadzenia późniejszej inwentaryzacji druków ścisłego zarachowania numeruje się same „bloczki” oraz dokonuje na tej podstawie zapisów w ewidencji funkcjonującej w jednostce.

Oczywiście opisując fakturę można również określić, że zakupiono druki ścisłego zarachowania, lecz obowiązek taki nie wynika z przepisów ustawy o rachunkowości lub rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad rachunkowości JSFP.

Warto zwrócić tu uwagę zwłaszcza na przepis art. 21 ust. 1 pkt 6 ustawy o rachunkowości , wskazujący, co powinien zawierać dekret (opis faktury) przed ujęciem dowodu w księgach rachunkowych. Minimalny dekret powinien więc zawierać miesiąc oraz sposób ujęcia dowodu w księgach rachunkowych.

Podstawa prawna:

  • Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2009 r. nr 157, poz. 1240 ze zm.).
  • Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.).
  • Komunikat ministra finansów nr 23 z 16 grudnia 2009 r. w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych (Dz.Urz.MF. nr 15, poz. 84).

Karol Zawadzki, specjalista ds. finansów publicznych

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Wypłata dodatkowego wynagrodzenia rocznego w 2016 r.

pobierz

Resort finansów wyjaśnia jak liczyć prewspółczynnik

pobierz

Przetwarzanie danych osobowych w urzędach

pobierz

Zasady udostępniania informacji publicznej. Obowiązki urzędów

pobierz

Polecane artykuły

Polecamy kancelarię:

  • Kancelaria Adwokacka Adwokata Piotra Sęka

    ul. Narutowicza 44 lok. 20, 90-135 Łódź

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radców Prawnych ARVE M.Kusztan & R.Ponichtera Sp. K.

    ul. Czysta 4, 50-013 Wrocław

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Marek Foryś

    ul. Słupecka 9/1, Gdynia

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria MERITUM

    ulica Westerplatte 13/5, 31-033 Kraków

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Radosław Tymiński

    Łukowska 9 Lok. 126, 04-133 Warszawa

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Prawna Iurisco Edyta Przybyłek

    ul. Zgrzebnioka 28, 40-520 Katowice

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Marcin Majcherczyk

    ul. Stawowa 4 lok. 39, 41-200 Sosnowiec

    Wyświetl wizytówkę
  • THE N.E.W.S. LAW CENTER Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych

    ul. Kazachska 1/89, 02-999 Warszawa

    Wyświetl wizytówkę
  • adwokat Wojciech Rudzki - kancelaria adwokacka

    Józefa Piłsudskiego 40/4 Kraków 31 - 111

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Robert Dudkowiak

    ul. Jana Pawła II 11 lok. 5, 62-300 Września

    Wyświetl wizytówkę
Array ( [docId] => 31957 )
Array ( [docId] => 31957 )

Array ( [docId] => 31957 )