Kierowca pojazdu pogotowia technicznego z hds nie musi przestrzegać czasu pracy kierowców, jeśli jego podstawowym zajęciem jest praca operatora urządzenia inspekcyjnego kanalizacji. Jeśli pracuje jako kierowca, podlega regulacjom.
Kierowcy pojazdów:
-
o dmc nieprzekraczającej 7,5 t, używanych do przewozu materiałów, sprzętu lub urządzeń potrzebnych kierowcy w trakcie pracy,
-
używanych w związku z konserwacją urządzeń zaopatrujących w wodę
nie muszą stosować przepisów dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw i odpoczynków.
W pierwszym przypadku podstawowym warunkiem zwolnienia z przestrzegania przepisów o czasie pracy kierowców jest dmc pojazdu. Ponadto podstawowym zajęciem kierowcy musi być praca operatora urządzenia inspekcyjnego kanalizacji. Kierowca dojeżdża samochodem pogotowia technicznego z hds do miejsca wykonywania zlecenia, następnie wykonuje to, co należy do jego zasadniczych zadań z wykorzystaniem urządzenia do inspekcji, potem wraca tym samym pojazdem.
Zwolnienie nie będzie miało zastosowania, gdy pracownik faktycznie wykonuje pracę kierowcy lub prowadzenie pojazdu jest częścią jego pracy i po zakończeniu kierowania przystępuje do wykonywania innych obowiązków, ale nie polegających na obsłudze urządzenia do inspekcji kanalizacji. Gdy kierowca wykonuje przewozy drogowe pojazdem pogotowia technicznego z hds bez skrzyni z urządzeniem inspekcyjnym, podlega przepisom dotyczącym czasu prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw i odpoczynków.
Z drugim przypadkiem będziemy mieć do czynienia, gdy pod pojęciem „kanalizacja” kryją się też instalacje wodociągowe. Wówczas kierowca nie musi stosować przepisów o czasie prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw oraz odpoczynków, pod warunkiem że pojazd będzie wykonywał przewozy związane z naprawami instalacji służących do zaopatrywania w wodę.
Podstawa prawna:
-
art. 13 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego zmieniającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 382/85 (Dz.U.UE.L.2006.102.1 ze zm.),
-
art. 29 ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (Dz.U. z 2012 r. poz. 1155 ze zm.).
Michał Walczak, specjalista w zakresie transportu drogowego
Zobacz także: