Dojazd do bezpiecznego miejsca postoju

Data: 12-01-2016 r.

Kierowcy w trasie często spotykają różnego rodzaju sytuacje, które powodują konieczność naruszenia przepisów w zakresie czasu prowadzenia, przerw lub odpoczynku. Do typowych sytuacji należą brak wolnego parkingu, niekorzystne warunki atmosferyczne, wypadki i inne utrudnienia drogowe. Często też zdarza się, że kierowca, wykorzystując odpoczynek na parkingu musi przestawić pojazd na polecenie służb kontrolnych, obsługi parkingu lub w wyniku innych okoliczności. Takie sytuacje mogą spowodować naruszenie przepisów i mieć potencjalne konsekwencje podczas kontroli, ale nie w każdym przypadku musi to skutkować karą.

Kierowca może się uchronić od kary, jeżeli naruszenie norm czasu pracy kierowców nastąpiło wskutek nieprzewidzianych okoliczności. Takie odstępstwo jednak w żadnym przypadku nie może spowodować zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Dodatkowym warunkiem, koniecznym dla uwzględnienia naruszenia na korzyść kierowcy, jest odpowiedni wpis na wykresówce lub na wydruku. Takiego wpisu należy dokonać najpóźniej po przybyciu do miejsca pozwalającego na postój, czyli na pierwszym parkingu, na którym kierowca zatrzymuje się na przerwę lub odpoczynek.

Zapisy na wykresówce i wydruku

 

Jeżeli kierowca korzysta z tachografu analogowego, musi go otworzyć, wyjąć wykresówkę i dokonać opisu. Otwarcie tachografu co prawda zostawi ślad na wykresówce, ale takie otwarcie będzie uzasadnione i kontrolujący nie będzie za to sankcjonował kierowcy. Natomiast w przypadku tachografu cyfrowego kierowca musi wykonać wydruk dzienny aktywności z karty kierowcy i na tym wydruku opisać uzasadnienie naruszenia.

Podczas wykonywania wydruku widnieje na nim data i godzina jego sporządzenia, tak więc kontrolujący będzie wiedział, czy wydruk został sporządzony na pierwszym parkingu, czy później. Późniejsze sporządzenie wydruku może nie zostać uwzględnione, gdyż przepis wyraźnie stanowi, że taki opis może zostać wykonany na pierwszej przerwie, a jeżeli po naruszeniu rozpoczyna odpoczynek, to na pierwszym odpoczynku po naruszeniu.

Obowiązki kontrolującego

Kontrolujący może uwzględnić opis kierowcy, ale przed jego uwzględnieniem musi sprawdzić:

  • wcześniejsze zapisy kierowcy w celu sprawdzenia jego aktywności (powtarzające się opisy kierowcy mogą budzić wątpliwość kontrolera),
  • przyczyny – odstępstwo od ograniczeń w zakresie czasu prowadzenia pojazdu musi być spowodowane wyjątkowymi okolicznościami, takimi jak wypadek drogowy, niekorzystne warunki pogodowe, objazdy, brak miejsca na parkingu,
  • przyczyna odstępstwa od przepisów nie może być wcześniej znana lub nie można było jej przewidzieć (kierowca, jeżdżąc po stałej trasie nie może ciągle przywoływać utrudnień drogowych spowodowanych np. remontem drogi, ponieważ nie jest to sytuacja mu nieznana).

Wpis kierowcy musi mieć realne odzwierciedlenie w zapisie dokonanym przez tachograf, czyli musi uprawdopodabniać, że sytuacja przytoczona przez kierowcę mogła faktycznie zaistnieć.

Adam Janus, ekspert z zakresu transportu

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Opinie czytelników

data:

Ja mam pytanie do Pana eksperta: Jak służby traktują przekroczenia dziennego czasu pracy w kolejkach na granicy. Unijną granicę np do Ukrainy, Turcji przekracza się bardzo często nawet 30 godzin. Wiadomym jest, że czas pracy dzienny zostanie przekroczony. Nie ma możliwości pauzować w kolejce na drodze (brak miejsca, brak toalet, hałas ) Żaden przepis tego nie uwzględnia, chyba, że art 12 RWE nr 561/06 celem dojechania do bezpiecznego parkingu. Proszę o informację

Ocena użytkownika:
5
Zgłoś naruszenie regulaminu

Zobacz także

Obsługa tachografu

pobierz

Dokumentacja kadrowa kierowcy

pobierz

Zaświadczenie o nieprowadzeniu pojazdu

pobierz

Niemiecka płaca minimalna

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 38337 )
Array ( [docId] => 38337 )