Na budowanym odcinku drogi ekspresowej S8 Opacz-Janki Małe-Paszków ułożono pierwszy, mierzący około 150 metrów, testowy odcinek z wykorzystaniem innowacyjnej technologii nawierzchni długowiecznej.
Długowieczna nawierzchnia na S8
18-letnim okresem gwarancji ma być objęta nowa nawierzchnia na drodze ekspresowej S8. Na razie ułożony został odcinek testowy tego typu nawierzchni. Badania mają dowieźć, czy faktycznie kierowcy będą mogli cieszyć jazdą po drogach bez dziur dłużej niż kilka lat.
Przez najbliższych kilkanaście dni specjaliści z laboratoriów GDDKiA oraz wykonawca będą badali tę część budowy. Jeżeli testy potwierdzą zakładane właściwości nawierzchni, cały odcinek zostanie wykonany w tej technologii. Żywotność takiej drogi ma być wydłużona z 20 do ok. 50 lat. Wykonawca zagwarantował rekordowy 18-letni okres gwarancji dla podbudowy nawierzchni.
Próbny odcinek pozwoli m.in. na ustawienie specjalistycznego sprzętu, aby możliwe było jak najbardziej precyzyjne układanie masy asfaltowej. Do tej pory ułożono ok. 300 ton specjalnej mieszanki mineralno-asfaltowej do tzw. warstwy antyzmęczeniowej, na całej długości budowanej trasy przewiduje się natomiast wykorzystanie 82.000 ton tego materiału. Do budowy tej warstwy użyto specjalnego asfaltu, od niedawna dostępnego na rynku, o wyjątkowych parametrach właściwych zarówno w wysokich jak i w niskich temperaturach oraz o wyjątkowej odporności na zmęczenie spowodowane cyklicznym obciążaniem drogi.
GDDKiA
Zobacz także:
Tagi: autostrady, roboty drogowe