Od lipca nie będzie już szarych fotoradarów

Data: 22-02-2014 r.

Do 1 lipca 2014 r. wszystkie stacjonarne fotoradary muszą mieć obudowy w żółtym kolorze. Jeżeli do tego czasu szare fotoradary Inspekcji Transportu Drogowego nie zostaną zastąpione żółtymi, trzeba będzie je wyłączyć.

75 z urządzeń rejestrujących ITD jest starszych i są przenoszone w całym kraju pomiędzy masztami, które często są szare. Nowe przepisy mówią, że działający fotoradar musi być widoczny, czyli pomalowany na odblaskowy żółty kolor i oznakowany. Musi stać też w odpowiedniej odległości od jezdni i być do niej skierowany pod odpowiednim kątem.

GITD ogłosił przetarg na demontaż i utylizację 202 masztów. Najwięcej fotoradarów zniknie w województwie kujawsko-pomorskiem, na drogach krajowych nr 5, 10 i 91, bo aż 78. Ponad 40 masztów mniej będzie w województwie łódzkim.

ITD przejęła policyjne fotoradary w 2011 roku. Zgodnie z przyjętymi wtedy przepisami każdy nowy fotoradar stacjonarny umieszcza się w żółtej obudowie. Inspekcja dostała aż trzy lata na to, żeby szare urządzenia zupełnie wyszły z użycia i zostały zdemontowane. Dlatego począwszy od 1 lipca tego roku, żaden szary fotoradar nie będzie mógł zostać wykorzystany do robienia zdjęć kierowcom przekraczającym dozwoloną prędkość, a nawet nie powinien stać przy drodze.

Na razie szare fotoradary są dla ITD najskuteczniejszą bronią przeciwko łamiącym przepisy. Pewnie dlatego, że zdaniem wielu kierowców urządzenia te od dawna już nie fotografują za szybko jadących pojazdów. W konsekwencji szare fotoradary są kompletnie ignorowane.

Źródło: regiomoto.pl, wp.pl, etransport.pl


Izabela Kunowska
, specjalista z zakresu transportu drogowego


Zobacz także:

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »
Array ( [docId] => 33962 )
Array ( [docId] => 33962 )

Array ( [docId] => 33962 )