Niemiecki system poboru opłat, jako jeden z dwóch w Unii, oparty jest na technologii satelitarnej. Zamontowane w samochodzie urządzenie pokładowe OBU rejestruje przejechane odcinki drogi i nalicza adekwatną opłatę. Urządzenie to wyposażone jest również w moduł DSCR, czyli komunikuje się także za pomocą fal radiowych krótkiego zasięgu – na przykład z bramownicami kontrolnymi. Przed tym systemem nie ma ucieczki. Za autostrady trzeba płacić. Wszystkie.
Nie płacą za to wszystkie samochody. Dodatkowymi kosztami obciążone są te pojazdy i zespoły pojazdów, których dopuszczalna masa całkowita wynosi przynajmniej 12 t, i które przeznaczone są do transportu towarowego. Muszą się z tym liczyć również kierowcy pustych ciężarówek, jeśli ich masa spełnia te same kryteria. Zwolnione z tego obowiązku są za to autobusy. Muszą jedynie zostać wcześniej zarejestrowane w niemieckim systemie TollCollect.