Nadawca może ubiegać się o zwrot kary nałożonej w związku ze stwierdzeniem przekroczenia nacisku na osi napędowej.
Czy nadawca może ubiegać się o zwrot kary za przeładowanie?
Czy firma nadająca ładunek może ubiegać się o zwrot kary za przekroczenie nacisków na osi napędowej pojazdu? Firma została równolegle z przewoźnikiem ukarana za zbyt duży nacisk.
Zgodnie z ustawą Prawo o ruchu drogowym (art. 140aa ust. 3 pkt 2 i 3 tejże ustawy), karę pieniężną nakłada się również na: podmiot wykonujący czynności ładunkowe, jeżeli wykonał te czynności w sposób powodujący przekroczenie któregokolwiek z wymiarów, nacisków osi lub masy całkowitej pojazdu lub zespołu pojazdów.
Podmioty te mogły zostać ukarane na równi z podmiotem faktycznie wykonującym przewóz (przewoźnikiem) i, co ważne, pod tym samym tytułem prawnym oraz w związku z naruszeniem tego samego przepisu.
Ukarany ma prawo zwrotu
Niezasadne w tych okolicznościach byłoby ograniczanie prawa do żądania zwrotu kary wyłącznie na rzecz samego przewoźnika. Jeżeli przepisy ustawy dopuszczały możliwość ukarania, obok przewoźnika, również innych podmiotów uczestniczących pośrednio lub bezpośrednio w procesie transportowym, to te podmioty mają równe prawa z przewoźnikiem w odniesieniu do żądania zwrotu nałożonej na nich kary.
Zwrot kary, za co?
Od 26 stycznia br. obowiązują przepisy umożliwiające odzyskanie zapłaconych kar za nacisk osi przekraczający 8 lub 10 ton, ale mniejszy niż 11,5 t. Takie kary nie powinny być nakładane, ponieważ według wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE większość dróg w Polsce musi być dostępna dla pojazdów o nacisku osi do 11,5 t.
Do kiedy można ubiegać się o zwrot?
Jeśli firma zamierza ubiegać się o zwrot musi się pospieszyć! W przypadku wydanej kary za brak zezwolenia na podstawie decyzji odwołania można składać do 26 lutego (miesiąc od 26 stycznia).
Natomiast jeżeli sprawa była rozstrzygnięta prawomocnym orzeczeniem sądu, termin ten upływa 26 kwietnia (trzy miesiące od 26 stycznia).
Zobacz także:
Tagi: kara, przewoźnik, prawo zwrotu
