Nie za wszystkie badania i szkolenia kierowców musisz płacić

Autor: Karol Lankamer
Data: 02-06-2017 r.

Każdy kierowca musi mieć zaliczoną kwalifikację wstępną, okresową, badania lekarskie i psychologiczne, a także szkolenia bhp. Jednak mało który pracodawca wie, że nie ma obowiązku pokrywać kosztów tych wszystkich badań i szkoleń. Sprawdź, za co musisz zapłacić, a za co nie.

Teoretycznie każdy pracodawca ma obowiązek ponoszenia kosztów profilaktycznej opieki zdrowotnej nad zatrudnionymi pracownikami. Jednak w przypadku kierowców sprawa nie jest taka prosta. Kandydat na stanowisko kierowcy musi, zgodnie z przepisami, spełniać konkretne wymagania kwalifikacyjne. Jest wśród nich, oprócz minimalnego wieku i posiadania prawa jazdy określonej kategorii, wymóg ukończenia kwalifikacji wstępnej (lub wstępnej przyspieszonej) i odbycia badań lekarskich oraz psychologicznych, które potwierdzą brak przeciwwskazań zdrowotnych i psychologicznych do pracy na stanowisku kierowcy.

W związku z tym przewoźnik może wymagać, żeby kandydat do pracy przedstawił dokument potwierdzający zaliczenie badań w trakcie procesu rekrutacji. Skoro kierowca udał się na badania przed przyjęciem do pracy, nie może żądać w momencie zatrudnienia od nowego pracodawcy zwrotu kosztów poniesionych na zrobienie badań.

Podobnie będzie z badaniami okresowymi w przypadku kierowców, którzy mieli przerwę w wykonywaniu przewozów drogowych, np. wynikającą z czasowej zmiany branży. Jeśli nie odbyli w terminie szkolenia okresowego i badań, muszą to zrobić przed przystąpieniem do pracy na stanowisku kierowcy. Większość przewoźników będzie w takiej sytuacji wymagać od kandydata do pracy przedstawienia dokumentów potwierdzających odbycie szkolenia okresowego, badań lekarskich i psychologicznych oraz uzyskanie wpisu do prawa jazdy jeszcze przez zawarciem umowy.

Więcej na temat obowiązkowych badań i szkoleń kierowców zawodowych dowiesz się z magazynu "Kierowca w firmie" oraz portalu Transport-expert.pl.

Karol Lankamer, prawnik specjalizujący się w zagadnieniach z zakresu bhp i czasu pracy kierowców, były pracownik PIP, wspólnik w firmie doradczo-szkoleniowej „Pogotowie Kadrowe – Lankamer – Prasołek” sp. j.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Obsługa tachografu

pobierz

Dokumentacja kadrowa kierowcy

pobierz

Zaświadczenie o nieprowadzeniu pojazdu

pobierz

Niemiecka płaca minimalna

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 40437 )
Array ( [docId] => 40437 )