Okazjonalny międzynarodowy przewóz osób busami do 9 osób z kierowcą

Autor: Katarzyna Laskowska-Woś
Data: 27-01-2015 r.

Na wykonywanie międzynarodowego transportu osób pojazdami o liczbie miejsc do 9 nie jest potrzebna licencja. Żadne służby więc jej nie zażądają. Warto, żeby kierowca miał przy sobie dokument potwierdzający międzynarodowy charakter przewozów.

Uzyskanie licencji wspólnotowej odnosi się wyłącznie do przewozu osób autokarami i autobusami, czyli pojazdami o liczbie miejsc powyżej 9 łącznie z miejscem kierowcy. W związku z tym nie można uzyskać licencji, jeżeli wykonujemy transport osób pojazdami mniejszymi, czyli busami lub samochodami osobowymi.

Licencja niewymagana

Obowiązek posiadania licencji przez podmioty wykonujące międzynarodowy transport pojazdami mniejszymi niż autobus został zniesiony w zeszłym roku, gdy 15 sierpnia 2013 r. weszła w życie nowa ustawa o transporcie drogowym. Od tego dnia międzynarodowy transport drogowy busami, samochodami osobowymi może być wykonywany bez licencji.

Licencja nie jest wymagana również w innych państwach, więc kierowca nie spotka się z żądaniem jej okazania innym służbom kontrolnym. W przypadku małych pojazdów do przewozu osób nie jest również wymagany formularz jazdy, który towarzyszy przewozom autokarowym.

Potrzebne dokumenty

Kierowca musi mieć przy sobie:

  • dowód rejestracyjny wraz z dokumentem potwierdzającym ubezpieczenie pojazdu,

  • prawo jazdy kierowcy (wystarczy kat. B),

  • ważne orzeczenie lekarskie i psychologiczne dla kierowcy (bez obowiązku uzyskania wpisu do prawa jazdy, ponieważ kurs, na podstawie którego dokonuje się wpisu, również go nie dotyczy) – orzeczenia nie muszą być w pojeździe podczas przewozu.

Przepisy nie wskazują, jaki dokument może potwierdzić w takiej sytuacji, że wykonywany transport jest przewozem międzynarodowym, który nie wymaga uprawnień w postaci licencji i zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego.

Jednak na wypadek kontroli w Polsce dobrze jest mieć jakiekolwiek potwierdzenie, że wykonywany przewóz ma właśnie taki charakter. Może to być lista pasażerów z informacją o miejscu początkowym i końcowym podróży. Kontroli mogą też podlegać wszelkie dokumenty posiadane przez pasażerów, a związane z przewozem, takie jak bilety lub umowy zawarte z przewoźnikiem.

Katarzyna Laskowska-Woś, doradca firm transportowych, ekspert z zakresu prawa transportowego

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Polecamy kancelarię:

Array ( [docId] => 36453 )
Array ( [docId] => 36453 )

Array ( [docId] => 36453 )