Do EUG należą Rosja, Białoruś, Kazachstan, Armenia i Kirgistan. Władze Kazachstanu uznały, że działania rosyjskiej Federalnej Służby Celnej (FTS), która od dwóch lat ograniczała stosowanie karnetów TIR na terytorium Rosji, zagrażają Euroazjatyckiej Unii Gospodarczej. Ładunki przewożone tranzytem z Europy do Kazachstanu należało odprawiać i opłacać dwukrotnie – raz przed granicą Unii Europejskiej z Rosją z wykorzystaniem karnetów TIR, a na terytorium Rosji przez wewnętrzny system poręczeń. Spowodowało to duże straty finansowe.
System TIR pozostaje bez zmian
Federacja Rosyjska wycofała się z pomysłu zrezygnowania z karnetów TIR. Tak zdecydowano z powodu problemów, które dotknęły przepływ towarów wewnątrz Euroazjatyckiej Unii Gospodarczej (EUG), a przede wszystkim Kazachstanu.
W konsekwencji postanowiono zagwarantować funkcjonowanie Konwencji TIR w pełnym zakresie na terenie całej Rosji. Jednak na razie nie ma oficjalnego dokumentu od Federalnej Służby Celnej Rosji, zatem system jeszcze nie działa.Aby decyzja FTS weszła w życie, musi ją najpierw zatwierdzić Ministerstwo Sprawiedliwości. Jest to standardowa procedura, ale niestety, zajmuje to dużo czasu. Prawdopodobnie więc postanowienie FTS wejdzie w życie nie wcześniej niż w sierpniu 2015 roku.
Wcześniej służba celna przywróciła współpracę ze Stowarzyszeniem Międzynarodowych Przewoźników Drogowych (ASMAP), operatorem systemu TIR na terytorium Rosji. W marcu tego roku FTS ogłosiła, że system TIR będzie funkcjonować w Rosji na dotychczasowych zasadach tylko do 30 czerwca 2015 r.
Zobacz także:
Tagi: tir
