Prawo przewozowe
O tym, że to przewoźnik odpowiada za opóźnienia w dostawie mówi art.65 ust. 1 prawa przewozowego. Choć ustawa nie określa jednoznacznie terminu „opóźnienie” można je zinterpretować na dwa sposoby. Po pierwsze jako naruszenie terminu dostarczenia towaru do miejsca docelowego transportu i podlega ono odpowiedzialności zgodnie z kodeksem cywilnym. Po drugie opóźnienie może być rozumiane jako przekroczenie ostatecznego terminu wykonania przewozu oraz terminu załadunku, czyli momentu zapoczątkowania przewozu.
Gdy przewoźnik w ogóle nie odbierze przesyłki, wtedy osoba poszkodowana może starać się o odszkodowanie na podstawie art. 471 kodeksu cywilnego z tytułu szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania. Przewoźnik nie odpowiada również w momencie, gdy nieterminowość jest spowodowana siłą wyższą np. powodzią lub gdy wynika z zaniedbań ze strony nadawcy lub odbiorcy.
Jednak to przewoźnik musi udowodnić, że dana okoliczność miała faktycznie miejsce. Wysokość odszkodowania nie może przekraczać dwukrotności przewożonego towaru. Ponadto w krajowym przewozie drogowym wniosek o roszczenia należy złożyć w nieprzekraczalnym terminie 2 miesięcy.