Odpowiedzialność przewoźnika za opóźnienie w transporcie

Autor: Stwora Sylwia
Data: 17-10-2012 r.

Opóźnienia w działalności transportowej to dość powszechna sytuacja. Wina może leżeć po stronie kierowcy realizującego dostawę, jak i może wynikać z przedłużonych odpraw celnych czy kontroli drogowych. W najgorszym przypadku firma lub osoba wykonująca zlecenie może ponieść konsekwencje finansowe. Warto wiedzieć, jakie są zasady odpowiedzialności przewoźnika za zwłokę w transporcie.

Prawo przewozowe

O tym, że to przewoźnik odpowiada za opóźnienia w dostawie mówi art.65 ust. 1 prawa przewozowego. Choć ustawa nie określa jednoznacznie terminu „opóźnienie” można je zinterpretować na dwa sposoby. Po pierwsze jako naruszenie terminu dostarczenia towaru do miejsca docelowego transportu i podlega ono odpowiedzialności zgodnie z kodeksem cywilnym. Po drugie opóźnienie może być rozumiane jako przekroczenie ostatecznego terminu wykonania przewozu oraz terminu załadunku, czyli momentu zapoczątkowania przewozu.

Gdy przewoźnik w ogóle nie odbierze przesyłki, wtedy osoba poszkodowana może starać się o odszkodowanie na podstawie art. 471 kodeksu cywilnego z tytułu szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania. Przewoźnik nie odpowiada również w momencie, gdy nieterminowość jest spowodowana siłą wyższą np. powodzią lub gdy wynika z zaniedbań ze strony nadawcy lub odbiorcy.

Jednak to przewoźnik musi udowodnić, że dana okoliczność miała faktycznie miejsce. Wysokość odszkodowania nie może przekraczać dwukrotności przewożonego towaru. Ponadto w krajowym przewozie drogowym wniosek o roszczenia należy złożyć w nieprzekraczalnym terminie 2 miesięcy.

 

Konwencja CMR

W przypadku przewozów międzynarodowych odpowiedzialność za opóźnienia reguluje Konwencja CMR. Zgodnie z jej art. 19 opóźnienie definiowane jest jako niedostarczenie towaru w umówionym terminie. W przypadku, gdy terminu nie umówiono jest to przekroczenie czasu, który starannemu przewoźnikowi wystarczyłby do transportu w danych okolicznościach. Konwencja nie stosuje pojęcia siły wyższej, ale w art. 17 ust. 2 mówi o okolicznościach, których przewoźnik nie mógł uniknąć i których następstwom nie mógł zapobiec.

Odszkodowanie z tytułu opóźnienia powinno zostać złożone na piśmie w ciągu 21 dni od dnia momentu przekazania przesyłki odbiorcy. Wysokość roszczeń w przypadku prawa międzynarodowego nie może być wyższa niż wartość ładunku.


Zobacz także:

Stwora Sylwia

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »
Array ( [docId] => 32275 )
Array ( [docId] => 32275 )