Wartość samochodu po skończonej umowie leasingu

Data: 31-08-2013 r.

Aby zachować wartość auta po skończonej umowie leasingu, należy odpowiednio dbać o nie przez cały okres umowy. Pomoże w tym m.in. odpowiednio skonstruowana polityka samochodowa oraz edukacja kierowców.


Po zakończeniu umowy leasingu pojazd jest zwracany firmie wynajmującej. Wynajem długoterminowy tylko zapewnia samochód do użytkowania, a nie finansuje finalne jego nabycie. Firma w ofercie dla klienta określa wartość samochodu po skończonej umowie leasingu i oblicza koszt finansowania utraty wartości pojazdu w czasie. Tak wyliczana jest rata leasingowa. Wynajmujący zakłada, że samochód po okresie dzierżawy będzie posiadał określoną wartość. Przeważnie przyjmuje się, że auto będzie w stanie odpowiadającym osiągniętemu przebiegowi i wiekowi. Aby zabezpieczyć się przed niekorzystnymi aspektami zakończenia kontraktu wynajmu długoterminowego powinniśmy zwrócić uwagę na kilka kwestii.

Zapisy w umowie wynajmu

Określenie wartości pojazdu po leasingu - wynajmujący w umowie zawsze próbuje jak najlepiej zabezpieczyć swoje interesy. Zwróćmy uwagę, czy znajdujące się w niej zapisy są sprawiedliwe. Może okazać się, że brakuje jasno określonych zasad, np. co rozumiane jest przez „stan normalny”. To może spowodować, że firma będzie próbowała obciążyć nas znacznymi kosztami przy zakończeniu umowy wynajmu. Dobrą praktyką jest korzystanie z katalogu uszkodzeń. Jest to dokument, który został stworzony przez Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP). Katalog zawiera w formie dokumentacji zdjęciowej wszystkie przykładowe uszkodzenia, jakie mogą występować w pojeździe zwracanym po okresie wynajmu. Dodatkowo określona jest wielkość i liczba uszkodzeń. Każdy, kto podpisuje umowę wynajmu, powinien umieścić ten katalog w formie załącznika do swojej umowy.

Dokumentacja stanu pojazdu po zakończeniu leasingu - zdając pojazd po zakończeniu umowy leasingu, należy potwierdzić to w formalny sposób za pomocą dokumentu, który podpiszą obie strony. Firmy wynajmujące nie oceniają stanu pojazdu w chwili zdania. Po pewnym czasie robi to profesjonalny serwis, który weryfikuje stan większej grupy samochodów. Między zdaniem auta a oceną jego stanu może upłynąć kilka dni. W tym czasie wszystko, co się wydarzy z samochodem nie powinno już obciążać klienta. Kiedy sporządzimy protokół zdania i załączymy do niego zdjęcia pojazdu, w przypadku otrzymaniu niekorzystnej wyceny auta, będziemy mogli udowodnić, że szkody powstałe po oddaniu samochodu i je zareklamować.

Alternatywne metody usuwania uszkodzeń - rzetelne firmy wynajmu długoterminowego nie są zainteresowane tym, żeby obciążyć najemcę wygórowanymi kosztami naprawienia samochodu, a uzyskaniem założonej w ofercie wartości końcowej auta przy sprzedaży. Spróbujmy zabezpieczyć nasze interesy i zawrzeć w umowie zapisy o możliwości stosowania napraw w technologii tzw. smart detailing. Są to technologie, które polegają bardziej na naprawie i maskowaniu uszkodzeń niż wymianie uszkodzonych elementów na nowe.

Zapisy w polityce samochodowej

Tworząc ten dokument należy czytelnie określić za spowodowanie jakich uszkodzeń pracownik odpowiada finansowo. Menedżer floty w przypadku stwierdzenia uszkodzeń spowodowanych przez pracowników powinien wspierając się zapisami polityki, móc skutecznie egzekwować zwrot kosztów wykonanych napraw. Definicje zawinienia lub spowodowania szkody powinny być określone w sposób rozumiały dla każdego podwładnego.

Edukacja użytkowników

Zadbajmy o to, by każdy z naszych pracowników poznał rzetelne zapisy w umowie wynajmu oraz sprawiedliwe wytyczne polityki samochodowej. Nowo zatrudniony kierowca, którego wprowadzimy w zagadnienia firmowego dokumentu, zapoznamy z prawami, obowiązkami i konsekwencjami użytkowania samochodu, będzie naszym sprzymierzeńcem.

Regularna weryfikacja stanu pojazdów

Aby wiedzieć czy kierowcy przestrzegają zasad – nie powodują uszkodzeń, a zaistniałe usuwają – musimy określić, w jaki sposób będziemy to weryfikować. Jeśli firma posiada 50 samochodów, które codziennie zjeżdżają do siedziby przedsiębiorstwa, menedżer może przejść się po parkingu i w 15 minut stwierdzić, w jakim stanie są pojazdy. Problem zaczyna się, kiedy samochodów jest 200, 500 czy 1000 i jeżdżą po całym kraju. Niejednokrotnie może się zdarzyć, że ani razu nie zobaczymy tych aut przez cały okres eksploatacji. W takim przypadku pozostaje wsparcie kolegów−menedżerów i ewentualnie partnerów biznesowych. Ponadto każdy samochód co pewien czas odwiedza warsztat. To dobre miejsce, żeby auto zostało przejrzane pod względem uszkodzeń powłoki blacharsko-lakierniczej i wnętrza.

Konsekwentne egzekwowanie pokrycia kosztów

Jeśli mimo poczynionych działań, nie udało się nam przeciwdziałać powstaniu zawinionych przez użytkownika auta uszkodzeń, musimy w oparciu o politykę samochodową domagać się zwrotu poniesionych na naprawę kosztów.

Wszystkie wymienione powyżej sposoby na uniknięcie przykrej niespodzianki na koniec umowy wynajmu będą skuteczne, jeśli zastosujemy je łącznie.


Bartłomiej Wiśniewski,
car fleet and telecommunication department manager Provident Polska SA




Zobacz także:

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Obsługa tachografu

pobierz

Dokumentacja kadrowa kierowcy

pobierz

Zaświadczenie o nieprowadzeniu pojazdu

pobierz

Niemiecka płaca minimalna

pobierz

Polecane artykuły

Polecamy kancelarię:

Array ( [docId] => 32317 )
Array ( [docId] => 32317 )

Array ( [docId] => 32317 )