W nowym brzmieniu ustawy Prawo zamówień publicznych w przypadku przetargów wojskowych zamawiający może stosować tryb przetargu ograniczonego oraz negocjacji z ogłoszeniem. W wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych specyfiką zamówienia i po spełnieniu przesłanek wyboru trybu, zamawiający ma możliwość skorzystania z trybu dialogu konkurencyjnego, negocjacji bez ogłoszenia i zamówienia z wolnej ręki.
Przesłanki wyboru trybu dialogu konkurencyjnego dla zamówień dotyczących obronności i bezpieczeństwa nie różnią się od pozostałych, tj. zawartych w art. 60b ustawy Prawo zamówień publicznych.
Negocjacje bez ogłoszenia w przetargach wojskowych - usługi transportu lotniczego i morskiego
Tryb negocjacji bez ogłoszenia w przypadku zaimplementowanych przepisów dyrektywy obronnej jest możliwy do zastosowania w podobnych okolicznościach jak w art. 62 ust. 1 ustawy Pzp (z wyłączeniem konkursu). Różnica polega na fakcie wykazania, że przesłanka pilnej potrzeby udzielenia zamówienia wynika z sytuacji kryzysowej.
Rozwinięto przesłankę związaną z rzeczami wytwarzanymi jedynie do celów badawczych i rozszerzono o dostawy i usługi przeznaczone do celów badawczych i rozwojowych. Dodano także nową przesłankę zamówień związanych ze świadczeniem usług transportu lotniczego i morskiego Sił Zbrojnych RP. Chodzi o ochronę bezpieczeństwa, związaną z uczestniczeniem w misji zagranicznej, jeżeli zamawiający musi zwrócić się o takie usługi do wykonawców, którzy gwarantują ważność swoich ofert jedynie przez tak krótki okres, że terminy przewidziane dla przetargu ograniczonego lub negocjacji z ogłoszeniem, w tym skrócone terminy, nie mogą być dotrzymane (art. 131h ust. 5 pkt 6 ustawy Prawo zamówień publicznych).
Wolna ręka w przetargach wojskowych - sytuacja kryzysowa
Natomiast udzielenie zamówienia z wolnej ręki będzie możliwe w poniższych sytuacjach:
- W sytuacjach określonych w przepisie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a i b, pkt 5, 8 i 9 Pzp, także wtedy, gdy ze względu na sytuację kryzysową wymagane jest natychmiastowe wykonanie zamówienia, a nie można zachować terminów określonych dla innych trybów udzielenia zamówienia, w tym terminów skróconych, określonych dla przetargu ograniczonego lub negocjacji z ogłoszeniem. Ponadto gdy ze względu na wyjątkową sytuację niewynikającą z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, której nie mógł on przewidzieć, wymagane jest natychmiastowe wykonanie zamówienia, a nie można zachować terminów określonych dla przetargu ograniczonego lub negocjacji z ogłoszeniem (w tym skróconych).
- Gdy zamówienie dotyczy dodatkowych dostaw realizowanych przez dotychczasowego wykonawcę, których celem jest częściowe wznowienie dostaw lub odnowienie instalacji lub zwiększenie dostaw lub rozbudowa instalacji istniejących, jeżeli zmiana wykonawcy zobowiązywałaby zamawiającego do nabywania materiałów o innych właściwościach technicznych. To z kolei powodowałoby niekompatybilność lub nieproporcjonalnie duże trudności techniczne w użytkowaniu i utrzymaniu. Czas trwania takich zamówień nie może przekraczać 5 lat.
- W sytuacji, gdy w okresie 5 lat od udzielenia zamówienia
podstawowego dotychczasowemu wykonawcy usług lub robót budowlanych
udzielane jest zamówienie uzupełniające tego samego rodzaju co
zamówienie podstawowe. Warunkiem jest to, że zamówienie podstawowe
zostało udzielone w trybie przetargu ograniczonego negocjacji z
ogłoszeniem albo dialogu konkurencyjnego, a zamówienie uzupełniające
było przewidziane w ogłoszeniu o zamówieniu dla zamówienia podstawowego i
jest zgodne z przedmiotem zamówienia podstawowego.
Autor: Agata Smerd, wieloletni praktyk w dziedzinie zamówień publicznych. Obecnie pełni
funkcję głównego specjalisty ds. zamówień publicznych w dużej instytucji
zamawiającej, jest ekspertem przy Ministerstwie Gospodarki oraz
członkiem Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Konsultantów Zamówień
Publicznych. Autorka licznych profesjonalnych publikacji poświęconych
problematyce związanej z prawem zamówień publicznych
Zobacz także: